Jatkuvaa kaatuilua pitkin poikin rinnettä vai nautinnollista surffailua hangen pinnalla? Aloittelija kohtaa monta haastetta matkallaan hyväksi lautailijaksi.
Lumilautailu, Yleinen

Aloittelevan lumilautailijan viisi yleisintä virhettä

Jatkuvaa kaatuilua pitkin poikin rinnettä vai nautinnollista surffailua hangen pinnalla? Aloittelija kohtaa monta haastetta matkallaan hyväksi lautailijaksi.

Tutustu aloittelevan lumilautailijan yleisimpiin virheisiin ja keinoihin korjata ne.

1. Vauhdin hallinta

Aloittelijalle jo pelkkä laudan päällä pystyssä pysyminen on haastavaa. Kun laudan suuntaa alamäkeen alkavat usein todelliset ongelmat, vauhti joko karkaa tai sitten kantti leikkaa kiinni kaataen laskijan.

- Aivan aloittelijalle suosittelen lähes tasaista, vain hieman viettävää rinnettä. Ennen rinteeseen suuntaamista, voidaan tasamaalla harjoitella hyvää laskuasentoa. Laudan päällä seisten voidaan kevyesti ponnistaa ylöspäin, jolloin alastullessa polvet joustavat, vartalo pysyy laudan suuntaisena ja tasapaino säilyy painon ollessa molemmilla jaloilla. Ja näin hyvä laskuasento on valmiina siirrettäväksi rinteeseen. Loivassa rinteessä oikolaskun harjoittelemisen jälkeen voidaan lähteä harjoittelemaan luisuttelemista sekä taka- että etukantilla. Näiden oppimisen myötä onkin varsinaisen alkeiskäännöksen vuoro. Vinkkinä aloittelijoille, suosittelen käymään hiihtokoulussa, asiantunteva opettaja nopeuttaa yleensä käännösten oppimista ja siten vauhdin hallintaa, hiihdonopettaja Heidi Sokka Hyvinkäältä Sveitsin hiihtokoulusta neuvoo.

Vauhdin hallinnassa aloittelevaa lautailijaa auttaa erityisesti harjoitteluun sopivan loivan rinteen valinta. Perusteiden oppimisen myötä vauhdin hallintaa ja varsinaisia käännöksiä kannattaa harjoitella myös haastavammissa rinteissä. Älä luovuta lautailussa liian aikaisin, vaan harjoittele riittävästi, niin takuulla opit hallitsemaan lautaa ja vauhtiasi kunnolla.

2. Paino jää takajalalle

Aloittelevan lumilautailijan yleinen virhe on, että paino jää laskiessa liiaksi takajalalle. Takapainoinen laskuasento horjuttaa helposti tasapainoa ja tekee laudan ohjaamisen ja käännökset vaikeiksi.

- Takapainoinen laskuasento lumilaudalla johtuu yleensä pelosta. Lautailija tiedostamattaan nojaa taakse, koska se tuntuu luonnolliselta vauhdin kiihtyessä. Aloitteleva lautailija pyrkii välttämään luonnottomalta tuntuvaa painonsiirtoa eteen, sillä seurauksella että pyllähtää nurin takapuolelle, kun lautaa on vaikea saada kääntymään, kertoo Sokka.

Takapainoista laskuasentoa on helppo lähteä korjaamaan loivassa rinteessä. Vauhti ei pääse oikolaskussa kiihtymään liian suureksi, jolloin painopisteen korjaamiseen on helppo keskittyä.

3. Ylävartalon kiertyminen

Yleinen virhe aloittelevalla lautailijalla on ylävartalon virheellinen ja turha käyttö. Aloittelijalla ylävartalo kääntyy ja kiertyy turhaan laudan päällä, joka vaikeuttaa laskemista ja laudan ohjaamista.

- Ylävartalon turha ja yliaktiivinen käyttö on usein seurausta huonosta tasapainosta ja itselle vähän vieraasta laskuasennosta. Kun molemmat jalat ovat kiinni laudassa, niin aloitteleva lautailija kompensoi tätä jalkojen liikkumattomuutta vastavuoroisesti liikuttamalla ylävartaloaan. Seurauksena on täysin turhaa hätäilyä ja hosumista ylävartalon suhteen, Sokka kertoo.

Pidä ylävartalo ja rintamasuunta laskiessasi laudan suuntaisena. Opettele rento ja luonnollinen laskuasento. Muista lisäksi, että lautaa ohjataan jaloilla eikä niinkään ylävartalolla.

4. Kädet hosuvat tai jäykistelevät

Aloittelevan lautailijan tunnistaa usein joko hurjasti sivulla heiluvista käsistä tai vastavuoroisesti staattiseen asentoon lukittuneista käsistä. Molemmat virheet haittaavat ja vaikeuttavat laskemista.

- Aloittelijan kädet hosuvat usein liikaa, monesti tähän yhdistyy vielä tasapainon hapuilu ja ylävartalon turha heilunta. Syynä on yleensä alkuvaiheessa huono tasapaino, mutta usein hosuvat kädet jatkavat omaa eloaan tasapainon ja laskutaidon jo parannuttua. Kädet saattavat myös hosumisen sijaan jäädä eteen, jolloin painopiste putoaa pois laudan keskeltä takapuolen tipahtaessa taakse, sanoo Sokka.

Ota kädet haltuun pitämällä niitä rennosti vartalosi sivuilla. Voit esimerkiksi kuvitella pitäväsi käsiä housujesi taskuissa turhan huitomisen välttämiseksi. Käsien rauhoittamisen myötä hapuileva laskuasentosi ja laudan hallintasi paranevat huomattavasti.

5. Havainnointi unohtuu

Aloittelevan lautailijan huomio keskittyy yleensä itse suoritukseen, jolloin hän ei havainnoi riittävästi muita laskijoita sekä rinteen muita tapahtumia. Seurauksena tästä voi olla vakaviakin vaaratilanteita.

- Kaikki on ensi alkuun uutta ja ihmeellistä sekä aisteja rasittavaa. Rajallisen havainnointikyvyn lisäksi aloittelijan reaktionopeus on usein varsin hidas vaaran yllättäessä. On ensiarvoisen tärkeää tarkistaa liikkeelle ja käännökseen lähtiessä, että vaaratilanteita ei synny. Voimien loppuessa tulee myös muistaa, ettei jää itse aiheuttamaan vaaratilanteita esimerkiksi keskelle rinnettä, vinkkaa Sokka.

Muista siis havainnoida ympäristöäsi. Älä mene laskemaan aloittelijana keskelle ruuhkaista vauhtirinnettä. Laske vain turvallista nopeutta, jossa hallitset varmasti itsesi ja välineesi.

Teksti: Antti Hurskainen
Kuva: bettybraun via Compfight cc


Avainsanat:
, ,
Arvostele artikkeli:
Aloittelevan lumilautailijan viisi yleisintä virhettä Jatkuvaa kaatuilua pitkin poikin rinnettä vai nautinnollista surffailua hangen pinnalla? Aloittelija kohtaa monta haastetta matkallaan hyväksi lautailijaksi.
1 tähti2 tähteä3 tähteä4 tähteä5 tähteä (4,86/5 - 7 ääntä)
Loading ... Loading ...

Kommentoi artikkelia ja keskustele aiheesta

  • Teha sanoo:

    Juuri näinhän siinä usein käy..

    Nikon listaan lisään vielä lautailun osalta tuon 4-kohdan, sillä uskomattoman paljon siellä mäessä aina myös huidotaan..

    Hillitty etukädellä laskun johtaminen haluttuun suuntaan toimii mainiosti, mutta kaikki tarpeeton ja ylimääräinen huitominen on vain turhaa tasapainon häiritsemistä..

    Tärkeintä on tasapaino ja ymmärtää ”seistä” alustaa vasten ”pystysuorassa..

    Sen jälkeen se onkin ”walk in the park” tai ”piece of cake”..

    Vastaa

  • Niko76 sanoo:

    Hyviä pointteja! Kohdat 2 ja 3 ovat sovellettuina tyypillisiä ongelmia myös suksilla laskettaessa, joten neuvoista on hyötyä muillekin kuin vain lumilautailijoille.

    Vastaa

  • Jätä omat kommenttisi: Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään.
    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *

    *