Hiihtokeskukset, Yleinen

Hyppää kyytiin – Kymmenen omaperäisintä hiihtohissiä!

Hiihtohissi on laskettelijan kannalta loistava keksintö. Jos hissejä ei olisi, arvokasta lasketteluaikaa kuluisi huomattavasti rinteiden ylös tamppaamiseen.

Hissien suunnittelussa on käytetty paljon luovuutta ja erikoisia ratkaisuja. Lumipallo listasi kymmenen omaperäisintä hiihtohissiä kautta aikojen. Oletko jo tutustunut näihin?

South Ridge Triple – Killington, Yhdysvallat

South Ridge Triple tuolihissin erikoisuus oli sen puolivälin hissiasema, josta laskijat pääsivät mukaan kyytiin. Aseman tarkoitus oli mahdollistaa laskettelukauden aikaisempi aloitus. South Ridge Triple oli myös yksi aikansa ensimmäisistä kääntyvistä tuolihisseistä. Hissi rakennettiin 1970-luvulla, eikä ole enää käytössä.

Mainos, sisältö jatkuu alla
Mainos, sisältö jatkuu alla

Skimobile – Cranmore,  Yhdysvallat

Skimobile oli itsekseen jo vetonaula, joka houkutteli turisteja myös kesäkuukausina ja oli toiminnasssa vuosina 1938  1988. Siinä oli 60 vaunua, joihin mahtui yksi henkilö kerrallaan. Talviaikaan skimobile työllisti enemmän ihmisiä kuin tavallinen tuolihissi raiteiden vuoksi. Skimobile oli suosittu hissi useita vuosia, mutta se otettiin pois käytöstä, koska tilalle tarvittiin uusi modernimpi, suuremman kapasiteetin hissi. Entisen hissin vaunuja on sijoitettu moniin paikkoihin ympäri North Conwayn kaupunkia.

Peak 2 Peak – Whistler, Kanada

Whistlerin ja Black Combin välinen Peak 2 Peak on maailman korkein ja pisin ilman tukea kulkeva hissi. Ennen piti valita haluaako laskea Whistlerillä vai Black Combilla. Nykyään  vuorta voi vaihtaa 11 minuutissa Peak 2 Peak hissillä. Korkealla gondolilla paikasta toiseen siirtyminen on kuin lentäisi vuorelta toiselle.

Slidebrook Express – Sugarbrush, Yhdysvallat

Slidebrook Express rakennettiin, jotta kaksi Sugarbrushin laskettelualuetta saatiin yhdistettyä. Lincoln Peakin ja mt. Ellenin välillä kulkeva hissi avattiin vuonna 1995. Slidebrook Express on maailmaan pisin tuolihissi ja pituutta sillä on yli 3 kilometriä. Matka ylös kestää noin 15 minuuttia.

Maailman ensimmäinen aurinkovoimalla toimiva hiihtohissi – Tenna, Sveitsi

Maailman ensimmäinen aurinkovoimalla toimiva hiihtohissi on tehnyt pienen Sveitsiläisen Tennan kaupungin tunnetuksi maailmanlaajuisesti. Vaikka aurinkovoimalla toimivia hiihtohissejä rakennetaan jatkuvasti, on Tennan hissi ainoa, jossa aurinkopaneelit ovat vaijerien varassa hissin yläpuolella.

Schönried-Rellerli – Gstaad, Sveitsi.

Tämän Gstaadin gondolin aloitusasema on noin 1,2 kilometrin korkeudessa Schönriedin alueen juurella ja hissi nousee noin 1,8 kilometriin. Hissin pituus on noin 2 kilometriä ja yhteen vaunuun mahtuu kuusi laskijaa kerrallaan. Schönried-Rellerli on rakennettu vuonna 1981 ja matka huipulle kestää noin 8 minuuttia. Hissin erikoisuus on kiskon aaltoileva muoto.

Las Vizcachas – Portillo, Chile

Las Vizcachas on yksi Portillon slingshot-hisseistä, jotka on suunniteltu erityisesti lumivyöryalttiita alueita varten. Hississä ei ole torneja, jotka pitäisivät hissikaapelin linjassa, vaan kaapeli kulkee suoraan hissiasemalta vuoren huipulle. Hissikapula koostuu 4-5 rivissä olevasta sompahissikapulasta. Slingshot-hissillä rinteen huipulle meneminen on uskottua helpompaa. Erityisen tärkeää on irrottaa ote kapulasta vasta hissin pysähdyttyä. Las Vicachas on Portillon hisseistä helpoin ja siitä kannattaa aloittaa ennen siirtymistä haastavaan El Cara Caraan.

Peruvian tunnel – Snowbird, Yhdysvallat

Peruvian tunnel on nimensä mukaisesti tunneliin rakennettu liukuhihna Snowbirdissä. Tunnelilla on pituutta vajaat 200 metriä ja se kuljettaa laskijat Peruvian Gulchilta Mineral Basiniin. Tunneli on noin 3,5 metriä korkea ja 3 metriä leveä. Peruvian tunnelin sekä Peruvian Express tuolihissin ansiosta keskitasoinen Mineral Basinin alue on helpommin laskijoiden saavutettavissa. Tunnelin kapasiteetti on 1800 laskijaa tunnissa.

Original Gondol – Mount Snow, Yhdysvallat

Mount Snown Original Gondolin kyydissä laskijat saivat pitää sukset jalassa nousun ajan. Kahden istuttavan tuolin ympäröimä kupu piti hissillä matkaavat lämpimänä nousun ajan. Hissi rakennettiin vuonna 1964 ja poistettiin käytöstä vuonna 1986. Se otettiin pois käytöstä, koska yksi vaunuista jäi kiinni yhteen hissin torneista, minkä seurauksena seuraava vaunu törmäsi siihen ja ensimmäinen vaunu putosi alas.

Vanoise Express – Paradiski, Ranska

Vanoise Express on myös linkki kahden eri laskettelualueen Les Arcsin ja La Plagnen välillä Paradiskissä. Hissin vaunut ovat kaksikerroksisia ja se kuljettaa huipulle 2000 laskijaa tunnissa. Yhteen vaunuun mahtuu jopa 200 laskijaa. Kahden kilometrin matka taittuu neljässä minuutissa ja hissin nopeus on 12,5 km/h. Kun Vanoise Express avattiin, se oli maailman pisin köysirata.

Oletko joskus törmännyt erikoisiin hiihtohisseihin? Jaa kokemuksesi kommentoimalla alle.

Teksti: Laura Haro
Kuvat: EverJean via Compfight cc, Moosealope via Compfight cc ja randomduck via Compfight cc

VN:F [1.9.20_1166]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.20_1166]
Rating: 0 (from 0 votes)


Avainsanat:
, , , , ,
Arvostele artikkeli:
Hyppää kyytiin – Kymmenen omaperäisintä hiihtohissiä!
1 tähti2 tähteä3 tähteä4 tähteä5 tähteä (4,75/5 - 4 ääntä)
Loading...

Kommentoi artikkelia tai keskustele aiheesta

  • Niko76 sanoo:

    Omaperäisyydestä en tiedä, mutta kaunein on tämä. Upea Åren vanha Bergbana: http://www.aresummit.se/wp-content/uploads/12.jpg

    VN:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Vastaa

  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.