kausikortteja-halvalla-2017
Ajankohtaista, Hiihtokeskukset, Yleinen

Kausikortteja halvalla

Kausikorttien massamyyntikampanjat ovat tänä syksynä saapuneet Suomeen. Muuttaako se suomalaisten hiihtokeskusten kausikorttihinnoittelua?

Kausikorttimyynti on etelän hiihtokeskusten toiminnan kivijalka. Uuteen kauteen valmistautuminen on keskuksille haastavaa, sillä yleensä kassassa ei alkusyksyllä ole ylimääräistä rahaa. Tulevan laskukauden investoinnit, laitehankinnat, kaluston korjaukset ja huollot on suoritettava (ja maksettava) kesällä. Tässä yhtälössä erityisesti nyt käynnissä olevat kausikorttien ennakkomyyntikampanjat ovat ratkaisevan tärkeässä osassa, sillä niiden avulla hiihtokeskukset kirjaimellisesti tekevät talven.

Suomen hiihtokeskusten kausikorttien hinnoittelumalli on pitkään ollut varsin vakio. Suunnilleen syys-lokakuun aikana pyörivät kausikorttien ennakkomyynnit, jolloin kortin saa huomattavasti normaalihintaa edullisemmin. Lisäksi myyntiä on pyritty tehostamaan erilaisilla eduilla, kuten alennuksilla keskusten yhteistyökumppaneiden palveluista (usein kahvila-, hiihtokoulu-, suksihuolto ja välinealennuksia).

Rohkeat kokeilijat

Nyt käsillä oleva – tai jo osittain alkanut – kausi on kuitenkin tuonut raikkaan muutoksen perinteiseen kaavaan. Laajis Jyväskylässä ja Sappee Pälkäneellä sekä näiden keskusten vanavedessä ainakin Häkärinteet, Calpis ja Kokonniemi ovat pyrkineet lisäämään myyntiään huikean edullisilla massamyyntikampanjoilla.

Laajiksen kampanja on seuraava: mikäli 3333 ihmistä lähtee mukaan, kaikki saavat kausikortin hintaan 149,99€.

Sappeella hinta on hilattu vieläkin alemmaksi. Kausikortin hinta on 99,99€ mikäli huikeat 16 500 ihmistä varaa sen. Kampanjat ovat sitovia: liittymällä kampanjaan olet velvoitettu ostamaan kortin, mikäli tavoitemäärä toteutuu. Mikäli tarvittavaa ihmismassaa ei saada mukaan, et ole velvoitettu korttia ostamaan.

Osalla kampanjaideaa soveltaneista hiihtokeskuksista kausikorttitarjouksen toteutuminen ei vaadi tiettyä rajamäärää ostajia. Ainakin Kokonniemen kampanjassa hinta laskee usean portaan mukaisesti kausikortin varaajien määrän noustessa.

Hinnoittelumallissa siis massa jyrää: edullisen hinnan luulisi kirvoittavan tarvittavan määrän ihmisiä liikkeelle. Toimijat ovat laskeneet sen varaan, että kampanjasta tulee sosiaalisessa mediassa viraalisesti leviävä. Innokkaimmat laskijat ja lautailijat, jotka muutenkin ostaisivat kortin jakavat kampanjaa ja pyrkivät saamaan kaveripiirinsä mukaan. Hinnat ovat sen verran alhaalla, että ostokynnys on myös matala.

Kausikorttimyynnin tulevaisuus?

Se, miten kampanjoille käy, jää nähtäväksi, sillä kiinteää ostajamäärää vaativat keskukset ovat vielä varsin kaukana tavoitteestaan. Seuraavien vuosien kausilippujen hinnoittelua nämä kampanjat tulevat kuitenkin muuttamaan. Ainakin uuden hinnoittelumallin siemen on kylvetty, ja ehkä syksyllä 2018 näemme lisää vastaavia kampanjoita tai niiden muunnoksia. Perinteisesti kalliina pidetyn harrastuksen lähtötasoa on laskettu, joten koko lasketteluharrastuksen kannalta olisi suotavaa, että tällaiset massakampanjat vetäisivät lisää ihmisiä rinteisiin ja hinnoittelustrategia onnistuu perimmäisessä tavoitteessaan: saada lisää väkeä rinteeseen.

Teksti: Antero Holmila
Kuva: Simo Vunneli


Avainsanat:
, , , , , , , , ,
Arvostele artikkeli:
Kausikortteja halvalla kausikortteja-halvalla-2017
1 tähti2 tähteä3 tähteä4 tähteä5 tähteä (5,00/5 - 3 ääntä)
Loading ... Loading ...

Kommentoi artikkelia ja keskustele aiheesta

Jätä omat kommenttisi: Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään.
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *

*