Iso-Syöte

Foorumit Kohteet Pohjois-Suomi Iso-Syöte

Kommentit kohteesta

Aihe sisältää , 3 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Lauri Aalto 4 kuukautta, 3 viikkoa sitten.

  • Käyttäjä
    Viestit
  • 26.2.2017 klo 19.34 #187180

    Lauri Aalto

    Kun katsotaan hiihtokeskusalan ulkopuolelta tulleiden sijoittajien toimia hiihtokeskusten omistajina, ei voi kuin ihmetellä. Luulisi tärkeintä olevan kysynnän ja keskuksen vetovoiman kasvattaminen.

    Tällöin kasvaneiden volyymien avulla, myös huonosti tuottavat toiminnot eli rinneravintolat ja tunturihotellit pääsisivät kasvu-uralle ja niihin investoiminen mahdollistuisi.

    Iso-Syötteellä ja Suomutunturilla on voimakkaasti remontoitu hotelleja ja rinneravintoloita, mutta siis itse tuote jäänyt kehittämättä ja näin keskuksen houkuttelevuus jäänyt kasvamatta. Hotellit ja rinneravintolat kun eivät mitenkään ole ratkaisevia sen suhteen, mihin lasketteleva turisti suksensa suuntaa.

    Iso-Syötteen ohi ajaa valitettavan moni etelä-suomalainen ja oululainenkin. Muualla jo 80-luvulla tehdyt tuolihissi-investoinnit jättivät Syötteen alakynteen, vaikka Syötteen rinteet ovat huomattavasti paremmat. Syötteen rinteet ovat yhdet Suomen parhaimmista ja asiakkaita löytyisi etelä-suomesta, ulkomailta ja myös Oulun seudulta paljon enemmän, mikäli hissit olisi vaihdettu nopeisiin tuolihisseihin.

    Etu ja takahissien korvaaminen kahdella 6 hengen tuolilla on kannattava ja tuottava sijoitus, kun huomioidaan millainen kasvupotentiaali Iso-Syötteellä on. Tämä siirto vain olisi pitänyt tehdä jo reilu kymmenen vuotta sitten.

    Tällöin koko tunturi olisi ensimmäisenä Suomessa täysin tuolihissein kuljettavissa, kuten esimerkiksi Vemdalen Ruotsissa, joka on huimassa nousussa. Vemdalenia voisi muutenkin verrata Syötteeseen, rinteet & etäisyydet.

    Vielähän peli ei ole menetetty, mutta tärkeää olisi että molemmat hissit rakennettaisiin kerralla. Voitaisiin mainostaa täysin uutta tunturia ja myös asiakas sen todella huomaisi. Investointina on halvempaa tehdä kerralla kaksi kuin hajauttaa investointi kahdelle vuodelle.

    18.1.2017 klo 15.52 #184976

    teha

    Iso-Syöte on perinteikäs paikka, missä tuli jokunen kerta laskettua nuorempana ja uudemmasti taas näin varttuneella iällä.

    35-v eli ikämies sarjaan siirtynyt keskus ON aina profiloitunut Oululaisten omaksi, koska matka Rukalle lyheni kummasti ja mäet jopa hieman saivat lisää pituutta.

    Aikoinaan Skimbaajassa oli juttu sarja, missä selviteltiin ´80 luvun keskusten ”sweet spotteja” ja Iso-Syötekin pääsi mukaan juttusarjaan, sillä silloin EI aiemmin Vinttureina tunnetuista hisseistä ollut tietoakaan, saati nykyään takarinteiksi nimetyistä mäistä.

    No sitten tuli Vintturit ja Lotja, mutta kuten Jansku tuumii, itsekään en tuotta uutta ”turisti-ankkuria” olisi rakentanut vaan parannellut mieluummin olemassa olevia paikkoja ja ”AKTIVOINUT” Lotjan uudestaan, sillä kyseinen ankkuri etu- ja takarinteiden välissä on maannut toimettomana viimeiset 2 kautta, vaikka tolpat ja vaijeri vielä paikoillaan ovatkin..?

    No en tokikaan ole alan yrittäjä, saati Syöteen kausarin omistaja, mutta tuntuu oudolta makuuttaa vanhaa ja hyviä rinteitä palvelevaa ankkuria..

    Mäen yli visioitua(?) ankkuria tuskin kansallispuisto rajojen vuoksi tulee, mutta toki pikku- ja Iso-syötteet yhdistävä Gondoli olisi varsin mellevä veto, varsinkin, jos linja olisi huipulta huipulle.. =)

    4 tai 6 hlön nopea tuoli Etuankkureiden tilalle olisi erinomainen investointi, tällöin kun kapasiteettia voisi säätää tuolien määrällä ja parkkilaskijatkin saisivat ”elpyä” rennosti hississä – samoin kesätoiminta voisi olla kativoitumaan päin, kun parkkiin ja rinnepohjiin voisi tehdä MTB-reitit, jolloin sukset voisi kesän ajaksi vaihtaa fillariin ja kausaria voisi myydä koko vuodeksikin..

    Rahalla saa ja hevosella pääsee, onneksi edes pohjoisessa on myös vähän lunta!

    2.11.2016 klo 14.03 #183298

    Jansku

    Syötteen ongelma on vanhanaikaiset ankkurihissit. Sinänsä takarinteissä olisi potentiaaalia kokeneemmillekin laskijoille kun rinteitä levennettäisiin ja tasotettaisiin. Nykyiset vauhdit leikkaavilla suksilla on sellaisia ettei vanhat kapeat rännit enää ole turvallisia laskea. Aikanaan oli suunnitelma väliasemallisesta ankkurihissistä joka olisi mennyt eturinteiltä tunturin yli ja taakse olisi avattu uusi rinnealue. Sitä olisi kyllä kaivattu, en ymmärrä miksi piti rakentaa taas yksi tasainen rinne lisää, lastenrinteitä on jo useita. Ennemmin olisivat jättäneet välihissin toimintaan ja leventäneet rinteen ja toiselle puolelle kunnon vapaalasku-alue. Ankkurihissien kanssa on paha kilpailla muulla kuin nopeudella, josta pisteet annettava syötteelle, hiljaisenakin aikana hissi pyörii maksiminopeudella ja hyvä niin. Takarinteen toinen vintturi remonttiin ja puolet vauhtia lisää hissiin ja mainostetaan ”Suomen nopein ankkurihissi”-teemalla, raivataan hissin oikeanpuolen kaksi rinnettä yhteen ja tasoitetaan leveäksi baanaksi jossa voi nautiskella pitkistä käännöksistä vauhdikkaasti->siinä ilmainen vinkki miten kokeneita laskijoita saataisiin pysähtymään Syötteelle. Moni ajaa Oulusta ohi Pyhälle juuri em syistä johtuen. Ei keskus pelkillä turisteilla elä.

Kommentoi ja kysy kohteesta

Vastaa aiheeseen: Iso-Syöte
Tietosi:






<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>