Uncategorized

Levi V: Hot or not?

Julkaistu: 02.2.2015

Aloitimme viimeisen laskupäivämme Levillä nukkumalla tavallista pidempään. Hitaan heräämisen ja rauhallisen aamiaisen jälkeen pääsimme rinteisiin noin klo 11:n jälkeen. Lähtöhalujamme vähensi myös sää, joka oli vielä edellistäkin päivää tuulisempi. Oli jopa lähellä, että gondoli olisi suljettu liian kovan tuulen vuoksi. Niin ei kuitenkaan onneksi tapahtunut. Lisäksi rinteitä peitti kova sumu ja taivaalta tipahteli tasaisesti lunta.

Levi näytti sumuisetkin puolensa.

Viimasta takkatulen lämpöön

Mainos, sisältö jatkuu alla

Laskimme pääosin eturinteillä, jossa olot olivat parhaimmat. Ensimmäistä kertaa reissumme aikana kylmyys kuitenkin vaivasi sen verran, että tavallista tiheämmät tauot tulivat tarpeeseen. Niiden viettämiseen tarjosi onneksi mukavan mahdollisuuden rinneravintola Horizont. Muiden, hieman kliinisen tuntuisten taukopaikkojen vastapainoksi Horizontissa oli aitoa tunnelmaa. Jo hirsiseinät ja takkatuli loivat mukavat puitteet pidempäänkin istuskeluun.

Välillä pakenimme Horizontin lämpöön.

Viimeiseen asti

Säästä huolimatta rinteissä oli hieman enemmän väkeä kuin edellisinä päivinä. Suureen karnevaalitunnelmaan ja hissijonoissa kärvistelyyn oli kuitenkin vielä paljon matkaa: pisin näkemämme hissijono taisi olla 8 hengen mittainen. Väen vähyyden ansiosta rinteetkin pysyivät edelleen huippukunnossa, joten jatkoimme laskemista klo 16:een asti, kunnes alkoi jo olla aika palata hotellille valmistautumaan Hot-joogaan.

Vesikin virtasi

Koska joogaamaan ei parane lähteä täysin mahoin, emme syöneet rinnepäivän jälkeen mitään vaan lykkäsimme illallista joogan jälkeiseen aikaan. Päätöksemme osoittautuikin oikeaksi, sillä Hot-jooga oli varsin rankka kokemus. Jo joogasalin lämpötila, 38 °C, oli omiaan viemään mehut keski-ikäistyvästä laskijasta. Kuumuuden vaikutuksen huomasi myös veden kulutuksesta: vesipulloa sai täytellä tiheään. Laskin juoneeni puolitoistatuntisen joogatunnin aikana noin pari litraa vettä, eikä muiden tunnille osallistuneiden juomatahti näyttänyt sen harvemmalta.

Kehoa säästämättä

Itse tunti oli rankkuudestaan huolimatta antoisa ja mielenkiintoinen. Jos edellisen päivän Yin-jooga oli ollut rentouttava ja palauttava, nyt ei pahemmin palauteltu: liikkeitä oli enemmän ja ne olivat paljon vaativampia voimankäytön puolesta. Tunnin aikana käytiin läpi koko keho, ja liikkeiden tarkoituksena on parantaa niin lihasvoimaa kuin hapenottokykyä. Se olikin helppo havaita, sillä niin lihakset kuin hengitys olivat paikoitellen kovalla koetuksella.

Jotkut osaavat, toiset eivät. Ida näyttää mallia.

Puolentoista tunnin hikoilun välkeen olo oli väsynyt mutta samalla yllättävän hyvä. Kahden joogakerran kokemusten perusteella voinkin sanoa, että liikunnan lisäksi jooga tarjoaa jotain sellaista hyvää oloa, jota en oikein ole muista liikuntamuodoista löytänyt. Olipa syy joogan satojen vuosien historian varrella hioutuneessa kokonaisuudessa tai jossakin muussa, mieleen jäi ajatus, että samanlaisen tunteen haluaisin kokea myös tulevaisuudessa.

Palkintopizzaa ja hienoa palvelua

Pitkän syömättömyyden ja reilun liikunnan jälkeen päätimme palkita itsemme jälleen pizzalla tutussa paikassa, Ristorante Rennassa, jossa naapuripöytiin kannetut pizzat olivat jo edellisenä iltana herättäneet kiinnostuksemme. Paikalle päästyämme saimme myös havaita, ettemme olleen ainoat Rennan pizzoista kiinnostuneet vaan väkeä oli paikalla lähes täysi salillinen.

Ruuhkan vuoksi saimme odotella pizzojamme varsin kauan, mutta odotus palkittiin. Rennan pizzat eivät olleet mitään tusinalättyjä vaan hyvistä raaka-aineista koottuja ja erittäin maukkaita. Samaa voi sanoa pahimpaan nälkäämme alkupalaksi kiskomistamme valkosipuolileivistä. Oli myös mukava havaita, että ilmeisestä kiireestä huolimatta Rennan henkilökunta jaksoi koko ajan olla hymyilevää ja ystävällistä, vailla teennäisyyden hiventäkään. Vastaavaa soisi näkevän muuallakin.

Aamun virkut

Koska meitä odotti seuraavana päivänä pitkä ajomatka, päätimme mennä aikaisin nukkumaan. Molemmilla meistä oli myös työkiireitä odottamassa heti maanantaiaamuna, joten halusimme lähteä niin aikaisin, että ehtisimme kotiin ennen myöhäisiltaa. Laitoimme siis kellon herättämään jo ennen aamuviittä.

Aamulla könysimme joogan ja laskettelun jäykistämin jäsenin ylös ja lähdimme sovitusti liikkeelle tasan viideltä. Muut hotellivieraat eivät selvästi olleet samanlaisin ajatuksin liikkeellä, eikä käytävillä joutunut väkeä väistelemään. Lähes ainoa elämän merkki oli eräs taksista noussut seurue, joka selvästi vielä vietti iltaa siinä missä me vietimme aamua.

Luonto tuli lähelle

Matka pitkin öistä Lappia sujui mukavasti ja joutuisasti. Kohtasimme tosin erään luonnon tarjoaman hidasteen: eräällä suoralla pimeästä auton valokeiloihin ilmestyi kaksi poroa, jotka jäivät seistä töröttämään aivan keskelle tietä. Onneksi ehdimme tehdä rajun mutta hallitun jarrutuksen, eikä yhteentörmäyksestä ollut pelkoa. Sen verran lähellä tilanne kuitenkin oli, että mietimme jonkin aikaa, miksi kyseiset vaatimet suorastaan vaatimalla vaativat päästä tekemään tuttavuutta puskurien ja konepellin kanssa.

Kotiin halki Suomen

Myöhemmin päivän valjetessa keli muuttui vaikeammaksi: lunta satoi, eikä näkyvyydessäkään ollut hurraamista. Ajoimme kuitenkin monen tunnin pätkiä ilman pitkiä taukoja. Ensimmäisen pidemmän tauon pidimme vasta Jyväskylässä, ja pääsimme lopulta onnellisesti kotiin noin 14 tunnin ajon jälkeen.

Kaikkiaan vierailu Levillä oli monella tapaa hieno kokemus. Jo ajomatkan puolesta reissu tuntui eksoottiselta, sillä en ollut koskaan aiemmin matkustanut autolla vastaavaa matkaa yhdellä kertaa. Mukavia kokemuksia karttui myös niin hienoista rinteistä kuin ensimmäisistä  joogakokemuksista. Pidempäänkin olisimme varmasti viihtyneet. Sen takasivat Levin laaja rinnetarjonta ja mittavat oheispalvelut.

Kiitos vielä Lumipallolle, KuruYogalle ja Hullulle Porolle matkan mahdollistamisesta ja Mondayskierille mukavasta matkaseurasta!

– Niko

*Kirjoittaja sai KuruYogalta ja Hullulta Porolta veloituksetta majoituksen, hissiliput ja hyvinvointi- ja liikuntapalveluita.