Matkat

Villa Sivakka on Lapin matkaajan löytämätön aarre

Julkaistu: 14.10.2016

Kun astuin ensi kertaa sisään Äkäslompolossa sijaitsevaan Villa Sivakkaan, en voinut käsittää, miten sellainen paikka voi löytyä keskeltä ei mitään. Pyörimme ystäväni Helin ja Miian kanssa ympäri mökkiä: ”Mä en kestä!” ”Täällä on levysoitin!” ”Siis ei voi olla…”

Tätä fiilistä voi tuskin välttää kukaan, joka vierailee Villa Sivakassa. Mökki on arkkitehtuuriltaan upea, yllättävä mutta silti toimiva, materiaaleiltaan rauhoittava sekä yksityiskohdiltaan viimeisen päälle mietitty, kuitenkin ihanan kotoinen. Joka suuntaan, mihin katse osuu, löytyy jotakin mielenkiintoista katseltavaa. Täydellinen piilopaikka.

Vietimme Villa Sivakassa pitkän lokakuisen viikonlopun, jonka aikana ehdimme suppailemaan Äkäsjärvellä, polkujuoksemaan Lapin metsissä sekä samoilemaan Pallaksen tuntureilla. Villa Sivakka sijaitsee noin puolen tunnin ajomatkan päässä Äkäslompolon kylästä (eli Ylläkseltä) ja sieltä puolestaan on matkaa Pallaksen upeisiin maisemiin vajaa tunti.

Mainos, sisältö jatkuu alla

Mökillä oli kaksi nukkumasoppia, joissa kussakin 140-senttinen sänky. Toisessa sopissa oli lisäksi 90 senttinen yläpeti. Parvelle mahtuisi nukkumaan arviolta 2-3 henkeä. Lahjoitin jalomielisesti Helille ja Miialle nukkumasopit, jotta pääsin itse nukkumaan olohuoneen lasiseinää reunustavalle sohvalle. Siitä ei tarvinnut kuin avata silmät nähdäkseen öisellä taivaalla leimuavat revontulet.

Lähdimme perjantaina autoyöjunalla Kolariin, ja palasimme maanantaina Rovaniemeltä (yöjuna ei kulje arkisin Kolarista). VR:llä on usein syksyisin hyviä tarjouksia autopaketeista, joita pääsimme hyödyntämään. Oli ihanaa matkustaa junalla lentokoneen sijaan – matkustaisin kiskoilla mieluusti useamminkin, mutta talvisin yöjunien hinnat ovat aika korkeita.

Haimme lauantaiaamulla Team Sportia Äkäslompolosta ilmalla täytettävät SUP-laudat sekä melat mukaan. Kävimme lauantaina illansuussa sup & run -lenkillä. Sivakka sijaitsee Äkäsjärven rannalla, ja mökin rannasta pääsi hyvin lähtemään lautojen kanssa liikenteeseen. Järven pohjoisen reunan takana komeili Pallaksen sininen tunturijono, eteläänpäin järvi kapenee päätyäkseen lopulta joeksi joka johtaa Äkäslompoloon.

Kokkasimme mökillä ihanaa ruokaa, joimme hieman samppanjaa, loikoilimme maisemaikkunan äärellä, otimme valokuvia ja istuimme saunan terassilla katselemassa revontulia. Täydellistä rentoutumista, juuri sopivaa lokakuun pysähtyneeseen ja talvea odottavaan tunnelmaan.

Heti tultuamme rauhoituimme hetkeksi iltapäiväkahvien ääreen.

Nukkumasopit sai pimennettyä verhoilla.

Kävimme päiväretkellä Pallaksella. On vaikea kuvailla sitä fiilistä, mikä tulee kun näkee nämä maisemat.

Miia teki etätöitä terassilla.

Eikun levysoitin soimaan ja hehkuviinin äärelle!

Iso takka lämmitti tupaa

Sen jälkeen ihailtiin revontulia.

Hyvää huomenta! Aamuaurinko hemmotteli lomailijoita.

Villa Sivakan sisäänkäynti.

Olisipa mukavaa tulla tänne joskus sellaisella kelillä, että pääsisi myös sivakoimaan.

Illalla katseltiin jälleen revontulia saunan terassilta.

Mökki näyttää joka suunnasta vähän erilaiselta, mutta mielenkiintoiselta.

Tämä kortti taitaa tiivistää kaiken olennaisen: ”Matkustakaa Lappiin – siellä tarjoutuu teille elämyksiä, joita ette tule unhoittamaan.”