Hiihtoloma, Kylpylä, Laskettelu, Ruka, Yleinen

Hiihtolomakokemuksia I: Ruka

Julkaistu: 03.10.2014

Ensimmäiset lumihiutaleet ovat leijailleet jo maahan pohjoisempana ja aivan etelärannikollakin on saatu kokea pari pakkasaamua. Rinteiden avautumista saa kuitenkin etelässä odotella vielä tovin, joten energia kannattaa suunnata tulevan talven laskettelureissujen suunnitteluun. Moni lapsiperhe on ehkä jo varannutkini ensi talven hiihtolomareissun. Niin mekin. Pakko tunnustaa, että tulevan talven alppimatka on varattu jo huhtikuussa. Vielä ei kuitenkaan ole liian myöhäistä tehdä varauksia ja ajattelimmekin kertoa omia kokemuksiamme kolmesta hiihtolomareissusta kotimaan kohteisiin.

Kaikki reissumme on tehty viikolla kahdeksan eli ajankohtana, jolloin majoittuminen on kalleimmillaan ja riski koviin pakkasiin on suuri. Meillä on kuitenkin ollut onnea eivätkä kylmät säät ole kertaakaan kokonaan estäneet laskettelua, mutta merinovillakerrastoille on kyllä ollut tarvetta. Ensimmäisenä kokemuksiamme Rukalta, jossa vietimme hiihtoloman vuonna 2013.

Mainos, sisältö jatkuu alla

Sää on vain pukeutumiskysymys.

Hiihtoloma Rukalla

Kuusamossa sijaitseva Ruka lienee tuttu lähes jokaiselle suomalaiselle ainakin nimeltään. Laskettelijat puolestaan tuntevat Rukan keskuksena, jonka rinteet avautuvat usein Suomen ensimmäisinä. Laskukausi Rukalla jatkuu myös pitkälle kevääseen, joten kohdetta voi pitää lumivarmana paikkana.

Aurinkoinen aamu Vuosselissa.

Rukalla on yhteensä 34 rinnettä ja 21 hissiä. Rinteet kuitenkin sijaitsevat melko kompaktilla alueella, joten siirtymiseen alueelta toiselle ei tarvitse varata paljon aikaa. Rukalla on kaksi lasten omaa hiihtoaluetta, mutta me emme varsinaisissa lastenrinteissä edes käyneet.  Rukalta nimittäin löytyy useita loivia sinisiä rinteitä, joissa peruslaskutaidot omaavat lapset pärjäävät hyvin. Hiihtolomalla suuntasimme yleensä aamulla suoraan leveille ja loiville Vuosselin rinteille. Vuosselissa sijaitsee myös metsän keskellä kulkeva lapsille suunnattu Rosa & Rudolf -seikkailureitti, jonka varrella on myös nuotiopaikka sekä poroaitaus. Tämä reitti oli yksi poikiemme suosikeista. Koska kaikista Vuosselin rinteistä voi helposti laskea RukaExpress -tuolihissille, saattoi toinen vanhemmista hakeutua välillä laskemaan muihin Vuosselin rinteisiin ja koko perhe kokoontua taas hissin ala-asemalla. Hissijono nopeaan RukaExpress -tuolihissiin oli aamuisin kohtuullinen, mutta hiihtolomaviikolla puolenpäivän aikaan jonot alkoivat Vuosselissa olla niin pitkät, että suuntasimme muihin rinteisiin.

Vuosselissa olosuhteet kohdallaan.

On se poro.

Toiseksi suosikkialueeksemme kohosi Saarua, jonka MiniParkissa pojat olisivat viihtyneet vaikka koko päivän. Täällä poikamme hurahtivat myös lopullisesti metsässä laskemiseen, sillä Saaruan alueella oli useita tykkylumisten puiden lomassa kulkevia epävirallisia reittejä. Saaruan ala-asemalla on myös mukava taukotupa, jossa voi lämmitellä palelevia varpaita takkatulen ääressä ja nauttia omia eväitä sisätiloissa. Iltapäivisin otimmekin välillä repun rinteeseen mukaan ja kun kiristyvä iltapakkanen pakotti siirtymään sisätiloihin lämmittelemään, kävimme juomassa eväskaakaot takkatulen loisteessa Saaruan taukotuvassa. Saaruan rinteissä järjestettiin myös hiihtolomaviikon aikana Suomi Slalom -kisa, johon Jorma osallistui vanhemman poikamme kanssa.

Jonkun verran laskimme viikon aikana myös Mastorinteillä, mutta jyrkempiä Eturinteitä käytimme lähinnä siirtymiseen takaisin Rukan kylään. Varsinkin iltaisin palasimme majapaikkaamme helppoa siirtymärinnettä (rinne nro 7) tai Kurua pitkin eli jyrkemmät ja iltaisin jäiset Eturinteet pystyi lasten kanssa helposti myös kiertämään.

Iltamäessä Saaruan rinteissä.

Rukan panostus lapsiin näkyy myös hissilipuissa. Alle 6-vuotiaat vanhempiensa kanssa laskevat kypäräpäät saavat nimittäin oman Rosa & Rudolf -hissilipun eikä vanhemman siis tarvitse ahtautua hissiportista yhtä aikaa lapsen kanssa. Tämä tekee hissiporteista kulkemisesta niin paljon sujuvampaa, että muutkin hiihtokeskukset saisivat mielellään ottaa vastaavan järjestelyn käyttöönsä. Lisäksi Rukalla on käytössä perhelippu (4-14 päivän hissiliput), mikä mahdollistaa koko perheen laskettelun hieman edullisempaan hintaan.

Metsään.

Me olemme hiihtolomilla arvostaneet majoituskohteita, joissa autoa ei tarvitse perille saapumisen jälkeen. Rukalla on tarjolla useita ski-inn huoneistoja sekä mökkejä, joista on vain lyhyt kävelymatka lähimmälle hissille. Me majoituimme hiihtolomalla tuttavamme huoneistoon, joka sijaitsi Rukan kylän lähellä Aurinkorinne -nimisten ski-inn huoneistojen vieressä. Kyseisen huoneiston pohjaratkaisu oli sama kuin Aurinkorinne 49 huoneistoissa ja tilaa oli ruhtinaallisesti nelihenkiselle perheelle. Huoneistosta oli kävelymatka Talvijärven hissille ja hiihtoladulle pääsi aivan talon vierestä. Rukan kylän kaupoille pääsi kiipeämällä ylämäkeen n. 400 metriä ajoittain hieman liukkaita reittejä pitkin. Vastaavasti paluumatkat sujuivat vauhdikkaasti alamäkeen. Rukan kylä on tiiviisti rakennettu ja ehkä jopa hieman liian kaupunkimainen meidän makuumme. Keskusalueella on ravintoloiden lisäksi useita erikoisliikkeitä sekä pieni ruokakauppa. Me jäimme kuitenkin kaipaamaan paremmin varusteltua ruokakauppaa, joka olisi ollut lyhyen kävelymatkan päässä majapaikasta. Onneksi olimme tehneet suurimmat ruokaostokset jo tulomatkalla Kuusamossa.

Rukan alueella on paljon tekemistä myös perheen ei-lasketteleville jäsenille. Me kuitenkin viihdyimme niin hyvin rinteissä, että poikkesimme ainostaan yhdelle hiihtolenkille sekä eräänä iltana uimaan Kuusamon Tropiikki -kylpylään. Kylpylävierailu ei ollut mikään uniikki-idea, vaan hiihtolomaviikolla altaat suorastaan kuhisivat ihmisiä. Monesta muusta laskettelukeskuksesta poiketen kylpylä ei valitettavasti myöskään sijaitse rinteiden lähellä, vaan lähempänä Kuusamon keskustaa, jonne matkaa kertyy parikymmentä kilometriä.

Hiihtämässä Talvijärven jäällä.

Omien kokemustemme perusteella Rukaa voi hyvin suositella hiihtolomakohteeksi. Monipuoliset, kaikentasoisille lapsille (ja aikuisille) sopivat rinteet takasivat hyvät laskukokemukset koko perheelle. Lisäksi hissikapasiteettia on runsaasti eikä hissijonoissa tarvinnut viettää pitkiä aikoja, jos oli valmis välttämään suosituimpia rinteitä puolen päivän maissa. Aamuisin ja iltaisin kaikissa rinteissä oli hyvin tilaa. Rukaa ympäröivä luonto on myös maininnan arvoinen; tykkylumen peittämät puut sekä ympäröivät vaaramaisemat tekivät meihin lähtemättömän vaikutuksen.

Näihin maisemiin joskus vielä palaamme.