Helsinki, Matkustus, Yleinen

Kaupunkipyörä ja DriveNow

Julkaistu: 25.9.2017

Eräänä heinäkuisena perjantaina aivan loman kynnyksellä olimme logistisen ongelman edessä; perheen toinen auto oli epäkunnossa ja huoltoaika onnistuttiin saamaan vasta loman jälkeiselle ajalle. Molemmille autoille olisi kuitenkin ollut tarvetta erinäisten lomavalmisteluiden hoitamiseksi. Tarvittavan matkaketjun järjestäminen julkisilla kulkuneuvoilla olisi ollut mahdollista, mutta hidasta ja hankalaa. Mikä siis neuvoksi?

Erilaiset liikkumisen palvelut ovat viime aikoina rantautuneet Suomeenkin, joten nyt oli mainio tilaisuus kokeilla niitä. Ratkaisuksi ongelmaamme valittiin HSL:n (Helsingin seudun liikenne kuntayhtymä) kaupunkipyörän ja Osuuspankin Drive Now -yhteiskäyttöautopalvelun yhdistelmä, joihin olin hiukan aikaisemmin lähinnä yleissivistyksen vuoksi rekisteröitynyt.

DriveNow -autot tunnistaa teippauksista.

Mainos, sisältö jatkuu alla
Mainos, sisältö jatkuu alla

Kävin kaupunkipyörän kotisivuilta lataamassa itselleni käyttöaikaa päiväksi (5 euroa) ja opiskelin samalla fillarin käyttöönotto- ja palautusprosessit sekä etsin lähimpänä työpaikkaa olevan pyörätelineen. Mainiosta Kaupunkifillarit -applikaatiosta selvitin telineessä olevien polkupyörien määrän. OP:n Drive Now -applikaatiolla selvitin lähialueilla olevien vapaiden autojen sijainnit ja huomasin yhden olevan aivan kaupunkifillariaseman vieressä.

Vasemmalla yleiskuva pyörien saatavuudesta Kaupunkifillarit -sovelluksen karttanäytöllä. Oikealla tarkempi tilannekuva telinekohtaisesta polkupyörien saatavuudesta.

DriveNow -palvelun käyttöalue ja vapaat autot kartalla.

Lähin kaupunkipyöräpiste osoittautui vilkkaaksi ja sain lopulta toimia nopeasti, että ehdin saamaan pyörän käyttöön ennen seuraavaa halukasta. Polkupyörän käyttöönotto sujui ihan hyvin, ja olisi onnistunut jo ensimmäisellä kerralla, jos olisin lukenut ohjeet huolella. Matka fillarilla taittui mukavasti ja ainoa epämukavuustekijä oli lopulta se, että ajoin ilman pyöräilykypärää. Sen käyttöön on jo niin tottunut, että ilman ajaminen tuntuu samalta kuin ajaisi autoa ilman turvavyötä. Polkupyörän palautus onnistui ilman kommelluksia ja siirryin ripeästi kohti varaamaani autoa, joka oli pysäköity noin sadan metrin päähän kadun varteen.

DriveNow -auton voi pysäköidä lähes minne vain, missä pysäköinti on laillista. Myös yhteiskäyttöautoille varattuja paikkoja on kuten tässä Leppävaaran asemalla. 

Drive Now -auton voi varata 15 minuuttia etukäteen ja näin olinkin tehnyt lähtiessäni polkupyörämatkalle. Olin kuitenkin ollut odotuksia hitaampi, jonka vuoksi varaukseni raukesi juuri kun olin auton kohdalla. Hetken aikaa olin hämmentynyt, kun valitsemani auto ei enää näkynytkään applikaation kartalla eikä se myöskään ollut auki päästäkseni sillä liikkeelle. Lyhyen odotuksen jälkeen pystyin varaamaan auton uudelleen ja pääsin jatkamaan matkaa.

DriveNow -auton tuulilasissa on tarra, joka kertoo auton tilan värikoodeilla (vapaa, varattu, käytössä). 

Valitsemani auto oli uudenkarhea BMW 1-sarjan automaattivaihteinen pikkuauto, jolla huristelu kaupunkiympäristössä oli silkkaa iloa. Ennen matkaan lähtemistä puhelimen applikaatio tiedusteli määränpäätäni ja syöttämäni osoite oli valmiiksi auton navigaattorissa.

Kartalta valittu auto esittäytyy applikaatiossa. 

Kesäinen Helsinki on täynnä monenlaisia hidasteita kuten työmaita ja niin minunkin reitilläni oli iltapäivällä esteitä ja ruuhkaa yllin kyllin. Se on ihan normaalia ja osa kaupunkiliikennettä varsinkin kesällä, mutta tällä kertaa hidas matkanteko alkoi askarruttaa, koska Drive Now -palvelun hinnoittelu perustuu käytettyyn aikaan.

Pääsin kuitenkin asioimaan haluamissani liikkeissä ja sen aikaa auto odotti parkkipaikalla laskuttaen pysäköintitaksaa, joka on hiukan ajotaksaa edullisempi. Asioiden hoitamisen jälkeen matka jatkui ja pääsin lopulta kohteeseen, jossa oli aika jättää auto parkkipaikalle. Mobiiliapplikaatiosta olin paikantanut sopivan paikan bussipysäkin läheltä. Palvelun ohjeissa kerrottiin, että autojen jättöpaikat on merkitty myös autojen navigaattoreihin, joten suuntasin kohti oletettua parkkipaikkaa. Kadun varressa ei kuitenkaan näkynyt ihan yksiselitteistä paikkaa eikä navigaattorikaan antanut vinkkejä oikeasta kohdasta. Ajettuani aikani katua edestakaisin päätin jättää auton sopivan näköiselle paikalle, koska vuokra-aika juoksi koko ajan. Bussiin päästyäni saatoin mobiilisovelluksesta todeta, että olin arvannut jättöpaikan oikein ja autoni oli merkitty jälleen vapaaksi seuraavaa käyttäjää varten.

DriveNow -palvelussa on tarjolla Minin ja BMW:n autoja, myös täyssähköinen BMW i3. 

Ensimmäinen käyttökokemus yhteiskäyttöautosta oli periaatteessa positiivinen kokemus mutta hiukan kuitenkin ristiriitainen. Palvelun käyttöönotto on helppoa, autot ovat uusia ja siistejä, mobiilisovellus on helppokäyttöinen ja havainnollinen. Palvelun hinnan arviointi ennakkoon on kuitenkin vaikeaa, koska matka-aikaan ei aina itse pysty vaikuttamaan. Tässä tapauksessa matka Alppilasta Lauttasaaren kautta Keilaniemeen kesti 66 minuuttia ja maksoi 53 euroa, mukana oli 9 minuutin pysäköinti kaupan pihassa, jonka osuus hinnasta oli 2,17 euroa. Oikean parkkipaikan etsimiseen meni Keilaniemessä ylimääräistä aikaa, mikä nosti hintaa.

DriveNow -sovellukseen on merkitty myös pysäköintialueet, joille auton voi jättää.

DriveNow sai toisen mahdollisuuden elokuussa. Silloin matka-aika ajoittui aikaiseen lauantaiaamuun ja kantamuksia oli matkassa paljon. Bussin saavuttua Kamppiin totesin, että alkaa olla kiire ehtiä määränpäähän toiselle puolelle keskustaa. DriveNow-applikaatiosta paikansin auton noin sadan metrin päästä ja varasin sen saman tien. Aamulla ennen kello yhdeksää Helsingin keskustassa ei vielä ole ruuhkaa, joten pääsin perille alle vartissa ja maksoin siitä 5,23 euroa. Tähän tarkoitukseen palvelu on aivan omiaan!

BMW:n tavaratilasta löytyi pienemmille takapenkkiläisille istuinkoroke. 

Asumme HSL:n toiminta-alueella, mutta kuitenkin sen verran maalla, että kahden auton ylläpidolle on ollut perusteita. Näin ollen käytämme arjen matkoihin niin joukkoliikennettä kun omaa autoakin. Autojen ylläpito ei ole ihan ilmaista ja kolmen vyöhykkeen lippukin maksaa noin 150 euroa kuukaudessa. Sen vuoksi olisi hienoa, jos kaupunkifillarin saisi edes osittain maksettua jo voimassa olevalla kausimaksulla. Päivähinta 5 euroa on kyllä paljon ja rohkaisee hankkimaan kausimaksun (25 €) fillariin jos uskoo, että sitä tulee käytettyä useamminkin kesän aikana.

Hyvistä puolista huolimatta perheemme jatkaa vielä kahden auton politiikalla, sillä alppihiihtovarusteiden siirtelyyn viisi kertaa viikossa ja ympäri Suomea kauden aikana eivät liikkumisen palvelut ihan vielä taivu 🙂

Kaupunkifillari, plussat

  • Paljon pyöriä ja pyöräasemia
  • Helppo käyttää
Fillari, miinukset

  • Kallis kertamaksu
  • Kausilippua ei pysty hyödyntämään
Drive Now, plussat

  • Helppo käyttää
  • Hyvä mobiiliapplikaatio
  • Uudet ja hyvät autot
Drive Now, miinukset

  • Rajallinen toiminta-alue
  • Hinnoittelu varsinkin ruuhka-aikaan

Kaupunkifillari: matkoille kantakaupungissa kun ei ole suuria kantamuksia mukana.

DriveNow: ruuhka-aikojen ulkopuolella satunnaiseen auton tarpeeseen.

J