Vastaa aiheeseen: Bad Gastein

Foorumit Kohteet Itävalta Bad Gastein Vastaa aiheeseen: Bad Gastein

6.3.2015 klo 6.39 #44918

Teha

Varmasti jees, mutta ”keskus” koostuu 5 hajallaan olevasta ”yksiköstä”, joista ainoastaan 2 on yhteydessä toisiinsa. 3:meen muuhun tutustuminen edellyttää ski-bussin käyttöä ja sanomattakin selvää, että vie lomasta sen rennoimman nautinnon terän, vaikka muutenkin kaikki olisikin ns. vimpan päälle.

Olimme reissussa 12/2009, mikä oli keskukselle käytännössä aivan liian aikainen ajankohta. Sportgastein toki oli auki ja meillä jopa oma auto käytössä, joten aikatauluista ei tarvinnut välittää, mutta siitä huolimatta lomalla suhaaminen on aina ”ylimääräinen” vaiva, eikä mikään etu.

Stubnerkogel-Angertal-Schlossalm ei ollut auki. Samoin pieni Graukogel oli kiinni.

Dorfgastein-Grossarl taas oli ikään kuin ”piiloon” jäänyt jalokivi, jonka paras osa uusi 6-hlön Gipfelexpress Fulseck oli taasen vielä ilmeisesti käyttöön vihkimättä? No todella mainiosta lumesta ja varsin ruuhkattomista rinteistä pääsi toki nauttimaan kylästä huipulle vievän gondolin väliasemaa hyväksi käyttäen. Myös Grossarlin puolella oli mukavia pätkiä, joilla pääsi ajankohtaan nähden varsin mukavasti pehmeääkin pöllyttämään.

03/2014 Kävin uusinta kierroksella, lähinnä ”tarkistamassa” edellisellä reissulla kiinni olleen Stubnerkogel-Angertal-Schlossalm kombinaation, eikä siitä nyt aivan huimia fiiliksiä millään tahtonut, ainakaan päivän suhailulla, irti saavan. 4-hlön nopea, mutta vanha Jungeralmbahn muodostui nopeasti omaksi suosikiksi, mutta toisaalta 4-hlön uusi nopea Sendleitenbahn oli kiinni koko päivän teknisen vian vuoksi, joten mäet jäi sitten sillä reunalla huomattavasti vähemmälle. 2-hlön historiallinen Haitzingalm oli taas niin käsittämättömän hidas, ettei sillä nousu ollut mielekästä, joten jäi lähinnä pakolliseksi kokeiluksi. Toisaalta hyvä niin, sillä Schlossalmin puoli tulee muuttumaan vajaan 100 m€ voimalla seuraavien 5 vuoden aikana, jolloin laaksosta nostava Funitel-juna Schlossalmbahn I yhdessä tuon painitun tuolin, sekä hitaan 4-hlön tuolin Kleine Scharte kanssa revitään hissien taivaaseen ja Laaksosta ylös tehdään uusi timanttinen 2 osainen Gondoli ja Sendleiten muutetaan 8-hlön nopeaksi tuoliksi.

Mutta muutoksista huolimatta korkeimmalle huipulle vielä hidas 2-hlön tuoli Hohe Scharte jää nitkuttamaan viimeisiä metrejä ja Alppien yhden pisimmän rinteen saavuttaminen jää edelleen varsin tylsäksi kärvistelyksi hitaassa 2-hlön tuolissa. Ja hienoista numeroarvoista huolimatta, tänne tuskin tulee aamulla ensimmäisenä lähdettyä, sillä edellyttää 4 eri hissin käyttöä ja on käytännössä paluureitti laaksoon.

Kaikesta tästä huolimatta varmasti taas vkolla 13 täytyy käydä Angertalin matto-hissejä vielä hinkkaamassa, kun oma 3-vuotiaskin kuitenkin haluaa mäkeen, mutta ei vielä huipulle asti.

Yhteenvetona kuitenkin suosittelen mieluusti Dorgastein-Grossarl aluetta, minne mielestäni massat eivät osanneet vielä halutakaan.