Syöte MTB
Syöte MTB 2019

Syöte MTB 2019 alle 5 tuntia!

Julkaistu: 19.9.2018

3.8.2019 järjestetään seuraava Syöte MTB ja siellä aion ajaa 60 kilometrin kisan alle viiteen tuntiin! Noin, nyt se on julkisesti luvattu ja sitä varten pitää ruveta tekemään töitä. Tästä alkaa säännöllisen epäsäännöllinen treenipäiväkirja ja katsaus vuoteen ennen seuraavaa Syöte MTB:tä. Tervetuloa mukaan.

Olen ajanut Syöte MTB:n nyt neljä kertaa ja kertaakaan en ole alle viiden tunnin sitä päässyt. Vuonna -17 oli lähimpänä kun aika oli 5:11.48. Tuohon asti aika parani joka kerta. Eka kerralla, vuonna -15, aika oli 5:51.31, eli tulihan siihen parin vuoden aikana ihan mukavasti parannusta. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että kärki menee 60 km alle kolmeen tuntiin ja suuri joukko alle neljään tuntiin. Mutta mitäs kävikään minulle tänä vuonna? Aika suorastaan romahti, ollen 5:41.29.

Mistä tämä sitten mahtoi johtua? Kävin ensimmäistä kertaa elämässäni kuntotestissä vähän ennen tämän vuoden Syöte MTB:tä ja siellä kävi kyllä selväksi, että liian vähän on tullut tehtyä matalasykkeistä harjoitusta. Eli peruskuntotaso ei riitä pitämään riittävää vauhtia, syke nousee turhan korkealle ja teho/voimat loppuu. Ja kun minun massaa liikuttaa pyörällä mäkiä ylös vaatii se tehoja aika paljon.

Mainos, sisältö jatkuu alla
Mainos, sisältö jatkuu alla

Aiemmin olen ajanut enemmän työmatkoja pyörällä ja siinä on kenties tullut se matalasykkeinen harjoitus ja siihen päälle sitten muut treenit. Toisaalta ajattelin, että talven kahden kuukauden tehokausi Itävallassa olisi toiminut tämmöisenä peruskuntotreeninä, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi. Ja toisekseen Itävallasta kotiin tulon jälkeen myös painokäyrä lähti jostain syystä nousuun, eikä siihen tullut tartuttua saman tien. Ja niinpä painoa oli varmaan 10 kiloa enemmän kuin edellisen vuoden kisassa. Kuntotestin pitäjä näytti myös taulukkoa, että miten minun tehoilla jaksaisi, jos painoa olisi vain muutamakin kilo vähemmän ja aika hurjasti se paino vaikuttaa, varsinkin ylämäessä.

Tämän vuoden kisa jäi harmittamaan takaraivoon sen verran, että päätin, että tilanteeseen on tultava muutos. Tuo viiden tunnin raja ei todellakaan ole mikään kova tai mahdoton, mutta kyllä se minulta vaatii kovaa tsemppiä ja parannusta aikaan. Yli 40 minuuttia pitää kuitenkin aikaa parantaa tämän kesäiseen verrattuna.

No mitenkäs tähän sitten päästään? Aion lisätä reilusti peruskuntolenkkejä ja tiputtaa painoa. Sinällään nuo kaksi sopivat hyvin yhteen kun pitkässä rauhallisessa lenkissähän se rasvakin palaa hyvin. Mitään mieletöntä laihdutuskuuria en aio aloittaa, vaan yritän hoitaa homman pienillä muutoksilla. Keskittyä annoskokoon ja muistaa syödä riittävän usein. 

Lajit joita harrastan säännöllisesti ovat laskettelu, pyöräily ja koripallo. Pyörällä kuljen myös töihin tällä hetkellä, mutta kun matka suuntaansa on vain viisi kilometriä niin siitä ei kauheasti vielä treeniksi ole. Koripallo ei toimi pk-treeninä alkuunkaan. Laskettelussa kenties syke pääsee aina hississä laskemaan turhankin alas, että se kovin paljon peruskuntoa nostaa, mutta ylläpitää kuitenkin varmasti. Keväällä tottakai sitten pitkät randoretket takamaastoon toimivat hyvinä matalasykkeisinä lenkkeinä. Suuri ajatus on, että lisään reilusti murtomaahiihdon määrää. En ole vuosiin hiihtänyt säännöllisesti ja nyt ajattelin ottaa sen yhdeksi treeniksi. Se on kuitenkin koko kropalle hyvää liikuntaa. Jos siis ajattelisi niin, että kuljen päivittäin töihin pyörällä noin 15 minuuttia suuntaansa, sen lisäksi kerran viikossa 1.5h koripalloa, sekä pelit päällä silloin tällöin, niin murtomaalle jää kyllä hyvin aikaa ainakin se yksi 1.5 tuntinen viikossa. Ja sitten viikonloput laskettelemassa mahdollisimman paljon. Toki sekä laskettelu, että murtomaakauteen on vielä reilusti aikaa, joten pyöräily on tässä vielä ohessa pitemmän aikaa, varmaan tuonne marras-, joulukuulle. Ja se vaatii myös niitä pitkiä maantielenkkejä, eikä pelkästään maastoajoa. Maastossa minulla syke nousee niin helposti turhan korkealle.

Tämmöisillä ajatuksilla tästä kohti talvea. En toki aio lopettaa muista aiheista kirjoittamista, mutta tämä päiväkirja kulkee tässä blogin osana mukana. Pyrin varmaan vähintään kerran kuukaudessa, ehkä parin viikon välein, kertomaan miten homma etenee ja minkälaisia treenejä on tullut tehtyä ja lähteekö se paino laskuun. Tämän hetkinen paino on 111kg, että jos sitä sinne neuvolapainoihin, eli alle sataan, vielä joskus pääsisi, niin olisihan se hienoa. Suoraan sanottuna kyllä myös jännittää ja hirvittää tämmöistä kirjottaa. Mitäs jos ei huvitakaan panostaa ja paino ei tipu ja treeni ei kulje ja ja ja ja…. No mutta tämmöinen projekti on nyt edessä.

Jos jollakulla on hyviä vinkkejä treeneihin niin saa laittaa tulemaan, en itse kauheasti tiedä treenien teoriapuolesta. Miten yhdistää matasykkeistä ja korkeampisykkeistä treeniä yms. Toisaalta ne vähän niinkuin yhdistyy väkisin noissa omissa harrastuksissa. Ja jos osaat kertoa, että miten tuommoiset pyöräilyyn asetetut sykerajat toimii murtomaahiihdossa niin sekin kiinnostaa. Toimiiko samat rajat, vai pitäskö jotenkin niitä muuttaa? Kommentoi tuohon alle, tai laita mailia osoitteeseen alanko.ulkoilee@gmail.com

Jos aihe kiinnostaa niin tilaa ihmeessä alta ilmoitukset sähköpostiisi aina kun uusi kirjoitus tulee, niin et missaa mitään!



Kommentoi blogikirjoitusta

Päivitysilmoitus: Pyhätunturi ja kauden 18-19 avaus – Alanko ulkoilee

Päivitysilmoitus: Syöte MTB alle 5 tuntia – ensimmäinen päivitys – Alanko ulkoilee

  • Mika Alanko sanoo:

    Kiitoksia. Varmaan noin 7 tuntia tai vähän alle keskimäärin tulee yössä nukuttua. Varsinkin aamulla herään aina turhan aikaisin. Päiväunet kyllä otan todella usein, semmoiset lyhyet max 15 minsaa. Ja joo, kahvakuulia on useampaa painoa kotona ja niitä tulee välillä aina heiluteltua, mutta ei kovin säännöllisesti, pitäis tehdä useammin. Ja kiitoksia kirjavinkistä, pitää etsiä käsiin tuo.

    T. Mika

  • Jr sanoo:

    Tsemppiä projektiin. Kuinka paljon nukut? Lisää lihaskuntotreeniä esim kahvakuulaa pari kertaa viikossa. Suosittelen lukemaan Aki Hintsa Voittamisen anatomia kirjan. Sieltä saa tod. Vinkkejö lisää.

  • Jätä omat kommenttisi: Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään.
    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *