Syöte MTB alle 5h päivitys – Kuntotesti vuoden jälkeen

Julkaistu: 13.6.2019

Syöte MTB se vaan lähestyy ja treeniä tehdään. Kävin vähän vajaa vuosi sitten elämäni eka kerran kuntotestissä ja nyt päätin, että käyn uudestaan jotta näkee onko mitään kehitystä tapahtunut.

Testi

Tein testin vuosi sitten ja tänä vuonna samassa paikassa, Mediterapialla. Alun perin päädyin tuonne kun kävin Rokua MTB porukan järjestämällä maastopyöräkurssilla jonka kautta sain hyvän tarjouksen tuonne. Vetäjänä kurssilla toimi siis tuon testin tekijä Hannu Kaikkonen. Jotenkin myös Mediterapia ja Rokuan kuntoutuskeskus ovat yhteydessä, mutta enpä sitä ole sen enempää tutkinut.

Testi tehdään siis kuntopyörällä ajaen. Liikkeelle lähdetään kohtuu kevyellä vastuksella ja (nyt en ole varma oliko kahden vai kolmen minuutin välit) tietyin välein merkataan ylös syke ja otetaan sormenpäästä verta, josta katsotaan kuinka maitohappoa rupeaa kehoon muodostumaan. Samalla vastusta nostetaan aina 30 wattia. Tätä jatketaan sitten niin kauan, että pyöritysnopeus tippuu alle 70 kierrosta per minuutti, periaatteessa siinä samalla hyytyy ihan täysin ja enää ei jalka liiku. Ihan maksimit otetaan siis irti.

Kuntotesti 2018

Vuosi sitten testissä kävi ilmi, että minun pitää lisätä matalasykkeistä ja pitkäkestoista treeniä. Silloin kunto oli itselle ehkä vähän yllätys, että se ei ollut mitenkään hyvä. Hapenotto oli keskinkertaisella tasolla (41,3 ml/min/kg) ja siitä kuntoluokaksi tuli neljä seitsemänportaisella asteikolla. Vähän testin jälkeen oli Syöte MTB ja siellä kyllä kävi ilmi, että kunto ei ollut huipussaan. Ja siitä sitten harmistuneena tämä koko alle viiden tunnin projekti lähti liikkeelle.

Vuosi sitten sain maksimitehoiksi 367 wattia. Aerobinen kynnys saavutettiin sykkeellä 132 jolloin tehoja oli 180W, maitohappoa oli kertynyt 2,2 mmol/l. Anaerobinen kynnys taas oli sykkeellä 154 ja tällöin tehoja oli 270W ja maitohappoa 5.1. Ja maksimisyke oli 183 ja tehot tuo 367W ja maitohappoa 13,3 mmol/l.

Vuosi treeniä

Päätin alkaa tosiaan lisäämään reilusti matalasykkeistä treeniä ja pitempiä lenkkejä. Painoa oli tarkoitus samalla pudottaa. Minkälaisia treenimääriä sitten kertyi? Kirjoitin blogiin tästä haasteesta ensimmäisen kerran 19.9. Syöte MTB 2019 alle 5 tuntia! niin jospa aloitetaan tarkastelu syyskuusta:

Syyskuu 2018: Treenejä 28, 32h 29min

Lokakuu 2018: Treenejä 24, 35h 39min

Marraskuu 2018: Treenejä 25, 27h 56min

Joulukuu 2018: Treenejä 14, 32h 42min

Tammikuu 2019: Treenejä 10, 7h 37min (erikoinen kuukausi, taisin sairastaa ainakin jonkin verran)

Helmikuu 2019: Treenejä 9, 19h 34min (laskettelu näkyy tässä hyvin, taisi olla kylmää, ettei paljon muuta ole tullut tehtyä)

Maaliskuu 2019: Treenejä 21, 38h 5min

Huhtikuu 2019: Treenejä 20, 37h 15min

Toukokuu 2019: Treenejä 25, 47h 31min (Norjan pitkät randoreissut näkyvät kestossa, ja muutenkin pyörällä rupesi pääsemään kunnolla maastoon pitkille lenkeille)

Kesäkuu 2019 tähän mennessä: Treenejä 7, 12h 6min

Yhteensä siis: 185 treenikertaa, 293h 55min. Näistä matalimmalla syketasolla 46%, kakkostasolla 30%, kolmosella 15%, nelosella 5% ja maksimitasolla 4%. Sykkeet ovat siis pysyneet kohtuu hyvin tuolla matalammilla tasoilla. En osaa sanoa tuosta tuntimäärästä, että onko se paljon vai vähän. Varmaan ihan kohtalaisesti, mutta varmasti moni treenaa paljon enemmänkin.

Treeneistä 22% on takamaastohiihtoa, 21% maastopyöräilyä, 13% rinnelaskettelua ja 10% koripalloa. Varmaan ihan kaikkia treenejä, ainakaan rinnelaskettelu, ei ole mittarilla mitattu ja tallennettu. Muut on aika hyvin.

No mitäs tämä sitten näkyy testissä?

Kuntotesti 2019

Tosi hyvin näkyy testissä. Paino oli tippunut 9.2kg. Samalla kuitenkin maksimiteho oli noussut 423 wattiin. Aerobinen kynnys saavutettiin lähes samalla sykkeellä, eli 134, mutta tehoja tuolla sykkeellä sain irti 240W, eli 60W enemmän kuin vuosi sitten! Maitohappoja kertyi 1.5 mmol/l. Anaerobinen kynnys oli sykkeellä 162 ja tehoja irtosi 330W, eli taas 60W enemmän tehoa samalla kynnyksellä. Ja maitohappoja 4,5. Ja maksimit sitten 186 syke ja tehot 423W, eli taas melkein 60W enemmän ja happoja 13.6 mmol/l. Hapenotto oli myös parantunut hurjasti ollen nyt 51,3 ml/min/kg joka minun ikäisiin verrattuna on huippu ja kuntoluokka siinä samalla seitsemänportaisella asteikolla nousi sinne parhaimpaan eli seiskaan.

Huikea parannus siis! Erittäin tyytyväinen olen kyllä näihin tuloksiin. Hyvä tästä on jatkaa treeniä vielä reilu kuukausi kohti Syötettä. Muutama kilo vielä painoa pois, niin se helpottaa aina. Ainoa mietinnän aihe on kun Syötteellä se hotelli paloi talvella niin on mahdollista, että loppunousua ei samanlaisena voida ajaa kuin aiemmin. Se toki tekee vertailun vähän hankalaksi aikasempiin aikoihin, mutta eipä sille voi mitään.

Voin kyllä suositella tuota kuntotason mittausta. Itselle ainakin antoi lisää motivaatiota taas kun nyt oikeasti näki selvästi sen, että treenillä on ollut juuri sen suuntainen vaikutus kuin mitä olen halunnutkin.

Hyvillä mielin tästä eteenpäin!

 

Kommentoi