keskukset, lappi, laskettelu, suomessa

Leville joogaamaan

Julkaistu: 25.12.2014

Lumipallo.fi tarjosi yhdessä Kuru Yogan ja Hullu Poron kanssa mahdollisuutta lähteä käymään Levillä ja samalla kokeilla, miten jooga toimii yhdessä laskettelun kanssa. Sain mukaan toisen bloggarin Nikon Lumipesu –blogista ja päätimme suunnata auton nokan kohti Leviä. Kirjoitan reissusta kolme erillistä kirjoitusta, joista yksi käsittelee itse reissua ja majoitusta, toinen joogaa ja muita Wellness –aktiviteetteja, joita pääsimme kokeilemaan ja kolmas laskettelua Levillä ja Leviä itsessään. Lumipesu -blogissa Niko kirjoittaa varmaankin aika pitkälti samalla kaavalla, mutta toivon mukaan pystymme tarjoamaan lukijoille edes vähän erilaisia näkökulmia.

Vaihtoehtoisia tapoja matkustaa Leville
Nopein ja ehdottomasti mukavin keino matkustaa Leville, on lentokone. Lento Helsingistä Kittilään kestää vain 1h 30min ja maksaa halvimmillaan joulukuussa jopa 200-300 euroa. Lentoasemalta Levikeskukseen on matkaa vain n. 12 km ja kentältä kulkee bussi alle kympillä / suunta / hlö. Leville pääsee myös yöjunalla Kolarin kautta parilla sadalla eurolla ja myös junalta kulkee bussi keskukseen.

Me kuitenkin päätimme valita monien mielestä sen kaikista hulluimman, eli lähteä matkaan omalla autolla, eräs työkaverini kutsui ideaa ”sadistiseksi”. Kieltämättä, onhan se paperilla aika hullun tuntuinen ajatus, mutta kyllä sitä muutkin tekee. Matka kestää n. 13 tuntia ja matkaa kertyy hieman alle 1000 kilometriä Hyvinkäältä, josta itse lähdin liikenteeseen. Vertailun vuoksi, hintaa tälle matkustustavalle kertyi polttoaineiden osalta n. 145 euroa, joten kahden hengen kesken jaettuna hinta ei ole paha ollenkaan. Olisin mielelläni ottanut vielä kyytiin kolmannenkin bloggarin, mutta valitettavasti muilla oli jo omat suunnitelmansa ja tulemmekin varmasti näkemään useita kirjoituksia tästä aiheesta lähiaikoina. Toki omalla autolla reissatessa pitää ottaa huomioon auton muutkin kulut, mutta sovitaan, että jätetään ne nyt huomioimatta.

Mainos, sisältö jatkuu alla

Maisema Levillä

Lähdimme siis matkaan Hyvinkäältä keskiviikkoaamuna klo 8:30. Reitti kulki Mäntsälän kautta Lahdentielle ja siitä kohti pohjoista ja nelostietä. Olimme onneksi liikkeellä jo hyvissä ajoin ennen joulun menoliikennettä, joten se ei ollut meille ongelma, vaan saimme ajella ilman ruuhkia koko matkan. Jo heti alkumatkasta, Hartolassa pysähdyimme paikkaan, joka pitää kertoa kaikille vinkkinä. Paikan nimi on Kardemumma ja se on juuri remontoitu Hartolan vanhan Shellin paikalle – menkää käymään siellä, mikäli se sattuu sopivasti taukopaikaksenne. Kannattaa käydä, vaikka ei ihan passelisti sattuisikaan, Kardemumma nimittäin tarjoaa erinomaisella hinta-laatusuhteella kaikenlaisia leivonnaisia, täytettyjä sämpylöitä ja tämän hetkinen suosikkini, reilun kokoinen, vatsan täyttävä talon pizza –palanen maksaa vain 3 euroa! Olimme Hartolassa aamulla ja ihan alkureissusta, joten emme valitettavasti päässeet testaamaan tämän erittäin viihtyisän paikan lounasta tai muutakaan lämminruoka tarjontaa. Kertokaa kokemuksistanne vaikka kommenttikentässä, jos olette käyneet. Ihmettelen, jos tämän paikan ruuasta tulee negatiivista kommenttia.

Matka meni kokonaisuudessaan oikein hyvin ja toinen mainitsemisen arvoinen paikka tuli vastaan Ii:ssä. Paikan nimi on Autokeidas ja se on Kärkkäisen tavaratalon kyljessä. Mainitsemisen arvoista paikassa on koko reissun edullisimmat polttoaineet. Emme valitettavasti tienneet paikasta etukäteen, joten emme saaneet tankattua kuin alle puoli tankkia, mutta hinnat Autokeitaalla olivat reippaasti halvempia, kuin missään muualla koko matkan aikana. Autokeitaalla diesel maksoi 1,234 euroa / litra, kun näimme sen maksavan muutamalla asemalla jopa 1,459 euroa, tuolla hintaerolla alkaa olemaan jo merkitystä. Myös bensa oli samassa suhteessa halvempaa kuin muilla asemilla – puhuin poistulomatkalla toisen tankkaajan kanssa ja hän sanoi, että samassa paikassa on aina yleistä hintatasoa edullisempaa. Herkullisen tilanteesta tekee vielä sekin, että samassa pihassa on sekä Kärkkäisen, että Teboilin tankkauspisteet ja ne nokittelevat toisiaan jatkuvasti.

Hiljainen on kylätie

Molempien matkamiesten kokemattomuus Lapin reissaamisessa paljastui siinä vaiheessa, kun navigaattori ehdotti omasta mielestään ”nopeinta” reittiä ja kehotti Simossa kääntymään tielle numero 924 kohti Rovaniemeä. Ajoimme tuota ”kylätietä” muutaman kilometrin, mutta pysähdyimme kuitenkin tarkistamaan reitin uudestaan. Navigaattorin ohjeen mukaan meidän olisi pitänyt ajaa tuota tietä n. 150 kilometriä sen sijaan, että olisimme ajaneet Kemin kautta ja jatkaneet valtatietä E75, joka on siis sama nelostie, jota olimme ajaneet koko ajan. Tuosta pienestä koukkauksesta toivuttuamme, emme tietenkään luottaneet navigaattoriin enää ollenkaan, vaan otimme uuden suuntiman kännykän kautta google mapsista, joka sitten neuvoikin ajamaan Tornion ja Ylitornion kautta rajaa pitkin tietä E8. Tämä reitti oli ihan kelvollinen, mutta jälkikäteen todettuna tuo aiemmin mainittu Kemin / Keminmaan kautta menevä E75 Rovaniemen kautta oli parempi, jota myös käytimme palatessamme – kun menet Leville aja siis sitä reittiä. Jos menet Ylläkselle, reitti Tornion kautta toimii paremmin. Matkalla loppuvaiheessa tie oli joillain kohdin aika pahassa kunnossa, mutta vain siksi, että auraus oli tehty liian myöhään ja loska oli ehtinyt jäätyä tien pintaan ja se aiheutti melkoisia epätasaisuuksia tiessä, muutoin molemmat reitit olivat erinomaisia ajaa. Lopulta kuitenkin saavuimme perille, ehkä parikymmentä kilometriä ylimääräistä ajaneena, n. klo 22. Matka oli siis taukoineen kestänyt 13,5 tuntia.

Hullu Poro -hotelli

Majoittuminen

Ihan ilman kommelluksia majoittuminenkaan ei sujunut. Olimme nimittäin sopineet etukäteen Kuru Yogan vetäjien Mikon ja Susannan kanssa majoittuvamme muutaman kilometrin päähän keskuksesta mökkiin. Mikko oli kuitenkin joutunut lähtemään itse Helsinkiin muuttoasioita hoitamaan ja meillä oli siinä kohtaa tullut pieni informaatiokatkos, jonka saimme kuitenkin selvitettyä parhain päin heti torstai aamuna. Täytyy korostaa jo tässä kohtaa, että ei tässä mitään kamalan vakavaa sattunut, mutta koska kyse on blogista, jossa kerrotaan matkakertomuksia, jaan tämänkin kanssanne.

Hullu Poro Hostel
Olimme saaneet tiedon, että meitä odottaa avaimet ja hissiliput Hotelli Hullu Poron vastaanotossa, joten menimme siis sinne. Vastaanotosta saimme tietää, että meille olikin varattu huone Hullu Poron Hostellista, joka on ryhmä rivitalon omaisia pienkerrostaloja parin kilometrin päässä Levikeskuksesta. Ihmettelimme hieman, mutta suuntasimme kuitenkin hostellille ja majoituimme sinne. Kuten aiemmin mainitsin, olimme varautuneet majoittumaan mökkiin, joten hankimme matkalla pientä purtavaa aamupalaksi, joten sen puoleen asiat olivat kunnossa. Emme kuitenkaan olleet osanneet varautua siihen, että hostellikämpässä ei ollut ollenkaan liinavaatteita, pyyhkeitä tai esim. käsisaippuaa jne. Emme kuitenkaan antaneet asian häiritä sen enempää vaan teimme pieniä soveltavia liikkeitä (päiväpeitto lakanaksi ja t-paita tyynyliinaksi jne) ja kävimme nukkumaan pitkän ajomatkan jälkeen.

Olen itse melkoisen herkkäuninen ja kaikenlainen meteli makuuhuoneessa aiheuttaa minulle helposti unettoman yön. Tässä kohtaa oli onnekasta, että kämppikseni Niko ei kuorsaa kovin kovaa . Ongelmaksi huoneessa muodostui melkoisen vanhan ja väsyneen sängyn lisäksi uskomattoman kovaääninen ilmanvaihtoventtiili. Monesti esim. kerrostaloissa koneellinen ilmanvaihto (joka on yleensä kylpyhuoneessa ja keittiössä) on kovalla teholla vain muutaman tunnin kerrallaan, mutta hostellihuoneessa ilmanvaihto oli päällä ihan koko ajan, koko yön täysillä. Voin siis sanoa, että en nukkunut juuri ollenkaan tuona yönä.

Hostelli ei kuitenkaan ole oikealle kohderyhmälle huono paikka majoittua, vaan kämpät ovat siistejä ja sopivat varmasti erinomaisesti nuoremmalle porukalle, joka haluaa majoittua edullisemmin kimpassa, tai yksinäiselle reissaajalle, joka on vailla yöpaikkaa. Melkoisen tilavassa huoneistoissa oli kaksi huonetta, joissa oli lukot ovissa ja yhteinen olohuone/keittiö, tv, pöytä ja sohva. Minulle jäi epäselväksi, mistä hosteliiasukaat löytävät ski-bus –pysäkin, suosittelen ottamaan siitä selvää etukäteen.

Ravintola Messi Levi

Koska myös henkilökuntaa majoittuu paljon hostellissa, aivan vieressä on baari nimeltä Messi, jossa henkilökunta käy paljon viettämässä vapaa-aikaansa ja johon esitteen mukaan ”hyväksytään nykyään myös muita ihmisiä”. Messistä saa pizzan alle kympillä (jos tilaat valkosipulilla, sitä on varmasti riittävästi), olutta kohtuuhinnalla ja sieltä löytyy myös pari darts –taulua ja biljardipöytä. Messi on ihan ok paikka, käy itse katsomassa.

Hullu Poro Hotelli
Yhden yön hostellissa vietettyämme kuulimme, että järjestelyissä oli tullut joku pieni sekaannus ja meille järjestyi huone hotellilta, joka olikin ihan eri luokkaa viihtyisyydessään hostelliin verrattuna. Huoneemme oli hotellin 2. kerroksessa (215) ja se oli uskoakseni hieman suurempi, kuin Poron normaali hotellihuone. Hotelli Hullu Poro on kävelymatkan päässä ihan kaikesta Levillä. Levitori, Hullu Poro Areena, S-Market, Alko ja eturinteiden hissit ovat helposti kävelymatkan päässä. Hotelli on erittäin viihtyisä ja sen henkilökunta osaa todella toivottaa matkalaisen tervetulleeksi. Hotellin aamupala oli erittäin monipuolinen ja samassa ravintolassa oli tarjolla myös illallisbufét, jota emme valitettavasti ehtineet kokeilemaan. Hotelli on varmasti Levin parhaimmistoa ja suosittelen kokeilemaan.
Yhtä asiaa ihmettelimme, nimittäin emme oikein saaneet selvää, onko hotellilla jonkinlainen suksien ja monojen säilytykseen tarkoitettu huone ja jos on, mistä se löytyy. Vastaanotosta sanottiin, että asiakkaat vievät kuulemma sukset useimmiten huoneeseensa. Kehitysvinkkinä suuntaankin tässä palautteen (laitan kyllä myös suoraan) sen, että Keski-Euroopan alppien tapaan suksien ja monojen säilytykseen tarkoitettu huone, tai jos se ei ole mahdollista, suksisäilytysdiili hissiasemalla veloituksetta, tai nimellisellä korvauksella olisi iso plussa. Hotellilta löytyy lisäksi vaikka mitä hyvinvointipalveluita, joista kerron tarkemmin toisessa blogissani. Lue myös arvosteluni Tripadvisorissa. Katselin Tripadvisorin muita arvosteluja ja huomasin, että moni taitaa sekoittaa Hostelin ja Hotellin samalle sivulle. Lisäksi vanhat arvostelut ovat paljon huonompia, kuin uudet ja hotelli näyttää jakavan mielipiteitä aika paljon.

Mondayskier rinteessä

Lue lisää hyvinvointipalveluista ja Levistä seuraavasta kirjoituksestani. Käy sillä välin tykkäämässä blogini Facebook -sivuista ja seuraa sitä myös Instagramissa.

Mondayskier Facebookissa
Mondayskier Instagramissa @mondayskier

Hullu Poro ja Kuru Yoga tarjosivat bloggarille majoituksen, hissiliput ja palveluja.