Yleinen

Laskija, joogaamaan!?

Julkaistu: 03.2.2015

Kokeilimme parisen viikkoa sitten Levillä KuruYogan sponssaamana, kuinka hot jooga ja laskeminen sopivat yhteen. Edellisessä postauksessa analysoimme jooga-ensikertalaisina omia fiiliksiämme noilta kolmelta päivältä, ja nyt olisi aika päästä jonkin sortin lopputulemaan: sopiiko jooga laskijalle ja miksi?

Oma mielipiteemme on varsin yksiselitteinen: kyllä, hot jooga ja laskettelu ovat oiva pari. Vaikka kolmen peräkkäisen päivän setti laskemista ja joogaamista melko rankkoja olivatkin, kokemus oli ennenkaikkea positiivinen. Lämmössä joogaaminen etenkin venyttelyyn keskittyvässä After ski Yinissä avasi jäykkiä lihaksia ihanasti ja auttoi selvästi palautumisessa. Kunnon hot jooga treenissä (Kuru Hot) taas vahvistetaan monia laskemisessa tarvittavia lihaksia sekä kehitetään tasapainoa, joka laskettelussa on erityisessä roolissa. Oman lisäeksotiikkansa koko juttuun toi KuruYogan lappia ja itämaisuutta huokuva habitus sekä tietenkin trooppinen ilmasto Levillä, tuolla kylmyyden maassa. Asiasta innostuneena Venla aloitti yliopiston joogatunnit saman tien myös Joensuussa ja Ollikin harkitsee vakavasti. Jooga nimittäin tukee erittäin hyvin myös Venla toista lajia, balettia.

Mainos, sisältö jatkuu alla
Mainos, sisältö jatkuu alla

Monelle lajiin tutustumattomalle saattaa tulla joogasta mieleen lähinnä mielen rentouttaminen, hengitykseen keskittyminen ja henkisyys tai muu itämainen mystisyys. Jooga voi olla myös kaikkea tätä, mutta erityisesti hot joogassa, kuten monessa muussakin ”jooga-lajissa”, ideana on lähinnä kehon ja mielen hyvinvoinnin tukeminen erilaisten lihasvoimaan, keskittymiseen, venyvyyteen ja tasapainon kehittämiseen keskittyvien liikkeiden kautta. Moni ottaa joogan ihan puhtaasti treeninä ja ehkä samalla rauhoittumisen paikkana. Eräs kanssajoogaajamme kertoi joogaavansa siksi, että siitä tulee vaan niin hyvä olo! Kun keho voi hyvin, mielikin voi hyvin. Siinä ehkä joogan idea lyhykäisyydessään syventymättä sen kummemmin mihinkään sen syvällisempään joogan taustaan ja historiaan.

Kysyimme vielä KuruYogan Susannalta, eli toiselta puoliskolta yrityksen takana, muutaman kysymyksen, joihin hän osasi mielestämme vastata paremmin kuin me. Tässäpä pienimuotoinen haastattelumme:

– Miksi perustitte KuruYogan juuri Leville? Suomessa joogaharrastajien määrä on kasvanut huimasti, mutta salit ovat keskittyneet suuriin kaupunkeihin. Halusimme tarjota joogaa, ja erityisesti hot joogaa, myös pohjoisessa niin paikallisille kuin täällä lomailevillekin, jotka harrastavat joogaa kotonaan ja haluaisivat jatkaa sitä myös lomalla ollessaan. Levi on laskettelukeskuksista meille tutuin, sillä olemme lomailleet täällä itse n. 10 vuoden ajan. Levillä on myös eläväinen keskusta, Levin saavutettavuus on hyvä niin lentäen kuin junalla, ja katsoimme että täällä on hyvä yrittää.

– Miksi hot jooga on hyvä yhdistää talviurheiluun ja erityisesti lasketteluun? Hyvä kunto, koordinaatio, lihasvoima ja liikkuvuus – näitä kaikkia tarvitaan esimerkiksi laskettelussa ja hiihdossa. Talvikautta edeltävä joogaharrastus auttaa välttämään monia vammoja kaikissa talviurheilumuodoissa. Epätasapaino lihasryhmien välillä aiheuttaa vammoja, kuten venähdyksia ja revähdyksiä, mikä on ehkäistävissä monipuolisella voimaharjoittelulla ja venyttelelyllä. Jooga on juuri tätä. Hiihtäjät hyötyvät joogasta mm. parantuneen kehonhallinnan ja etenkin tasapainon kautta.

– Millä tavoin jooga voi auttaa palautumiseen? Lämpimässä tehtävät, pitkä staattiset venyttelyt lisäävät aineenvaihduntaa, poistavat kuona-aineita ja nopeuttavat palautumista.

– Miten esimerkiksi After ski yin -jooga on parempaa kuin pelkkä itsenäinen venyttely? Pitkät, staattiset venyttelyt toimivat paremmin kun lihakset ovat lämpimät. Venytelystä saa enemmän irti lempeässä lämmössä ja se on turvallisempaa. After ski yin tunnit KuruYogassa pidetään noin 30 asteen lämmössä. Rentouttava venytely tässä lämmössä tuntuu taivaalliselta myös ihan tavallisen pakkaspäivän päätteeksi, vaikka ei olisi urheillutkaan.

– Miksi sinun mielestäsi hot joogaa kannattaa kokeilla? Ennen kaikkien sen takia, että siitä tulee todella hyvä olo! Säännöllisesti tehtynä lihasten ja sidekudosten elastisuus lisääntyy. Se antaa energiaa ja toisaalta rentouttaa, ja säännöllisenä harrastuksena auttaa kehoa ja mieltä voimaan hyvin.

KuruYogan tunneista pidimme erityisesti siksi, ettei tunneilla tarvinnut turhaan suorittaa, vaan osallistua sai sen mukaan, mikä itsestä tuntui hyvältä. Positiivisuutta huokuva ohjaaja Ida korosti tunneilla myös sitä, ettei kaikkea tarvinnut ottaa turhan vakavasti. Kynnys kokeilemaan ei siis pitäisi olla liian korkea kenellekään. Suosittelemme vilpittömästi, jos ei muualla, niin ainakin Levillä!

-Venla ja Olli

(Lumen lumoissa: Seuraa Instassa, tykkää Facessa!)

Avainsanat:
, , , ,

Kommentoi blogikirjoitusta

Jätä omat kommenttisi: Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään.
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *