Uncategorized

Lännen lumille II: Puuteria ja pulikointia Hasselassa*

Julkaistu: 12.2.2015

Sakenevasta lumipyrystä huolimatta löysimme helposti perille Hasselaan, mistä kuuluu kiitos selkeille opasteille, jotka eivät jättäneet erehtymisen varaa. Aivan rinteiden alapuolella sijaitsevan hotellin pysäköintipaikkakin oli mukavan tyhjä, joten emme saaneet pakkoliikuntaa lumessa tarpomisesta. Hotellin aulassa tapasimme Hasselan markkinoinnista ja myynnistä vastaavan Anneli Öströmin, joka jakoi meille kaiken tarvittavan tiedon niin majoituksesta, rinteistä, ruokailuista kuin oheistoiminnasta. Jälleen tuli esiin ruotsalainen tapa: asiat hoidetaan todella täsmällisesti, ja jos jotain kysyy, asian on yleensä jo hoidettu.

Hotellin päärakennus lumisateen tauottua

Innokkaasti lumipyryn sekaan

Meille järjestyi mökki muutaman sadan metrin päästä hotellista. Mökissä oli kaikki tarvittavat mukavuudet, ja kotoisaa tunnelmaa loivat muun muassa suomalaiset Iittalan astiat. Emme kuitenkaan ehtineet kauan ihmetellä ruotsalaista mökkikylää tai suomalaisia mukeja, koska meillä oli mahdollisuus ehtiä vielä pariksi tunniksi rinteisiin.

Mainos, sisältö jatkuu alla

Mökki sijaitsi mukavan lähellä rinteitä.

Pikaisen tavaroiden purkamisen jälkeen lähdimme laskuvarusteinemme kohti läheisten hissien ala-asemaa. Samoihin aikoihin lunta alkoi sataa yhä rajummin, ja saimmekin paikoitellen kahlata paksussa tuoreessa lumessa. Väkeä ala-asemalla ei ollut juuri lainkaan. Ilmeisesti sakea lumipyry oli pelästyttänyt muut laskijat, tai he olivat jo siirtyneet illanviettoon.

Jatkuva lumisade toi rinteisiin paljon uutta lunta.

Pikaisia puuterikokemuksia

Helpon ja jonottamatta hoituneen ankkurihissikyydin jälkeen pääsimme kokeilemaan ensimmäistä kertaa Hasselan rinteitä. Ylhäältä avautuvia hienoja maisemia ei vielä toistaiseksi näkynyt. Rinteissä taas oli houkutteleva paksu kerros tuoretta lunta. Leveiden suksien omistajana laskukokemus lähes koskemattomassa lumessa oli mukava, ja muukin perhe selvisi onnellisesti alas. Muutaman laskun jälkeen oli kuitenkin jo aika palata mökkiin, koska rinteet sulkeutuivat klo 16. Tämä ensimmäisen päivän laskettelu toimikin lähinnä nopeana sisäänajona tulevia päiviä varten.

Rinteissä ei juuri tarvinnut muita väistellä.

Kylpylän lämpöön

Vaikka ensimmäisen Hassela-päivämme laskut jäivät vielä lyhyiksi, ohjelma ei suinkaan ollut ohitse. Siitä pitivät huolen käynti hotellissa sijaitsevassa kylpylässä ja Hasselan tarjoama illallinen. Koska kylpeminen täysin vatsoin ei ole kovin järkevä saati mukava vaihtoehto, lykkäsimme illallista myöhemmäksi ja aloitimme kylpylästä.

Hotellin yhteydessä sijaitsevaan kylpylään pääsee vapaasti hissilipulla. Välillä hyiseksikin  äityneessä ulkoilmassa vietettyjen tuntien jälkeen jo kylpylän ilman lämpötila tuntui mukavalta. Myöhemmin asia osoittautui vielä miellyttävämmäksi: harva asia tuntuu yhtä ikävältä kuin hytistä lastenaltaan reunalla ja hoputtaa uimisesta innostunutta lasta siirtymään johonkin lämpimämpään paikkaan. Hasselan kylpylässä tämän ongelman kanssa ei ollut tarvetta painia.

Kylpylässä on kaikki tavalliset ja tarpeelliset mukavuudet: saunat, uima-allas, poreallas, rentoutumishuoneita, baari, solarium jne. Mukavan lisän taas toivat esimerkiksi uima-altaassa olevat suuret vesilelut, jotka käyttöasteestaan päätellen olivat suuresti lasten mieleen. Viihdyimme kylpylässä pari tuntia. Perheemme pienin tosin olisi varmasti viihtynyt paikalla pidempäänkin, mutta lupasimme palata takaisin seuraavana päivänä.

Kulinaarinen yllätys

Pian kylpylässä käynnin jälkeen siirryimme illalliselle hotellissa sijaitsevaan ravintola Ski Loungeen. Viihtyisä ja tunnelmallinen Ski Lounge olikin mukava paikka rentoutua pitkän päivän päätteeksi. Hotellin vastaanoton tavoin ystävällinen palvelu oli ravintolassakin heti vastassa. Sisustukseltaan paikka oli myös hyvin miellyttävä, eikä toiminnassa ollut massaruokinnan tai ketjuravintolan tylsyyden häivääkään. Jos rinteissä väkeä ei ollut nimeksikään, ravintolassa sitä oli huomattavasi enemmän. Paikalla oli monia erilaisia seurueita lapsiperheistä aikuisryhmiin, ja puheensorina ja nauru täyttivät tilan.

Meille tarjotun kahden ruokalajien illallisen alkuruoka sisälsi peuraa ja kantarelleja. Kaunis ja erittäin maukas annos oli hieno yllätys. Osasimme odottaa, että ruoka olisi hyvää, mutta Ski Loungen tarjonta oli paljon lähempänä fine diningia kuin tavanomaista maukasta ravintolaruokaa. Pääruokakaan ei joutunut alkuruokaan nähden kalpenemaan: ilmakuivattuun kinkkuun käärityn ruijanpallaksen, valkoviinikastikkeen ja parsan yhdistelmä oli suussa sulava. Tästä olivat kanakorit kaukana! Tyttärellemme järjestyi vielä jälkiruoaksi maukkaita lettuja, asianmukaisesti hillolla ja kermavaahdolla koristeltuina.

Kohti tulevaa päivää

Pitkä matkustaminen, laskettelu, kylpeminen ja syöminen alkoivat jo illallisen loppuvaiheessa painaa yhden jos toisenkin perheenjäsenemme silmiä siinä määrin, että päätimme seuraavaksi siirtyä pikaisesti unten maille, ettemme olisi ihan ravintolapöytään kuukahtaneet. Toiveenamme oli myös päästä heti aamulla tutustumaan kunnollisesti ja rauhassa Hasselan rinnetarjontaan, joka jo pikaisen tutustumisen jälkeen oli vaikuttanut lupaavalta. Näistä ja muista kokemuksistamme Hasselassa kerron seuraavassa kirjoituksessani.

– Niko

*Kirjoittaja perheineen sai Visit Swedeniltä ja Hassela Ski Resortilta veloituksetta matkat, hissiliput, majoituksen ja oheispalveluita.