Alpit, Bad Gastein, Hiihtoloma, Laskettelu, STS Alppimatkat, Yleinen

Päiväretki Dorfgastein-Grossarltalin rinnealueille

Julkaistu: 01.3.2015

Hiihtolomamme viidennen päivän päätimme viettää puolen tunnin bussimatkan päässä Bad Gasteinin pohjoispuolella sijaitsevalla Dorfgasteinin-Großarltalin -hiihtoalueella. Linja-auto toimii Dorfgasteinin suuntaan samalla tavalla kuin edellisenä päivänä kokemamme Sportgasteinin bussi eli kyytiin pääsee maksutta kun lasketteluvarusteet ovat mukana. Pysäkki sijaitsee Bad Gasteinin rautatieasemaa vastapäätä. Pääsimme liikkeelle noin klo 9 bussilla, joka oli varsin täynnä. Matkalla vaihdoimme bussista toiseen Bad Hofgasteinissa, jossa osa matkustajista jäi myös pois kyydistä.

Linja-auton päätepysäkki on aivan Dorfgasteinin Fulseck I -gondolihissin ala-aseman kupeessa. Vierailupäivänämme hissijono oli melkoinen ja hissijonon organisointi jossain määrin sekava, joten odotusaika oli varsin rasittava. Jonossa sai todella pitää puoliaan, ettei tullut kovin pahasti kiilatuksi.

Dorfgasteinin ala-asema ruuhkan hiljennyttyä.

Mainos, sisältö jatkuu alla

Hissimatkalla päätimme noudattaa aikaisemmin hahmoteltua taktiikkaa ja lähteä heti siirtymään kohti Großarltalin puoleisia rinteitä. Ajatuksenamme oli laskea toisen puolen rinteitä alemmas ja palata sitten samaa tietä takaisin Dorfgasteinin puolelle. Saavuttuamme Fulseckin huipulle (2033 m) siirryimme lähes saman tien Kreuzkogelille (2027 m, Kreuzkogel taitaa olla suosittu nimi alueella, koska myös Sportgasteinissa on samanniminen huippu), josta laskimme sinistä rinnettä numero 3 kohti Panoramabahn II -hissin yläasemaa. Viivyimme hetken verran sen tuntumassa olevalla Snowpark -alueella, jossa on mukava parkki nuorisolle ja myös lasten harjoitteluun sopivia alueita. Aika paljon hiihtokouluja näkyikin liikkeellä olevan. Edellä mainittu rinne numero 3 muistuttaa olemukseltaan jossain määrin lentokenttää ja siellä saattaisi ruuhkattomaan aikaan jopa innostua hurjastelemaan leikkaavalla käännöksellä…

Rinne numero 3.

Großarltalin Snowpark oli nuorisomme mieleen.

Pääsimme tavoitteeseemme eli hissien 51 ja 52 (Panoramabahn I ja II) väliasemalle vain huomataksemme, että gondolien kyytiin ei mahdu enää matkustajia, koska alhaalta laaksosta on niin paljon tulijoita. Siirryimme viereiselle Harbach -tuolihissille (54), jossa myös oli pitkät jonot. Tässä vaiheessa saatoimme todella havaita, että päivä oli jostain syystä hyvin ruuhkainen. Lopulta syyksi paljastui mitä ilmeisimmin paikallisen Ö3-radioaseman PistenBully on Tour -tapahtuma, joka oli houkutellut paljon paikallisia nauttimaan hienosta talvipäivästä.

Hikistä jonottamista Harbachin hissillä.

Milka-suklaan ja Coca Colan vauhdittaman nopean taktiikkapalaverin jälkeen teimme päätöksen palata vähitellen takaisin bussille ja siirtyä Bad Hofgasteiniin ja sieltä edelleen suksilla Bad Gasteiniin saakka. Paluumatkalle lähdimme kello 14 bussilla ja silloin autossa oli hyvin tilaa.

Palaverin paikka.Grossarl-palaverin-paikka

Paluumatkalla Schlossalmbahnissa.

Kokemuksemme Dorfgasteinista jäi tällä vierailulla hiukan vajaaksi, koska emme halunneet seistä ruuhkissa enempää kuin oli pakko ja päätimme siksi jatkaa matkaa kesken päivän. Lyhyen vierailun vuoksi kokonaiskuvaa alueesta emme ehtineet saada, mutta ensivaikutelma oli jossain määrin monimutkainen verrattuna loman aikana jo tutuksi tulleisiin Bad Gasteinin ja Bad Hofgasteinin alueisiin. Hissejä ja rinteitä menee Dorfgasteinissa ristiin rastiin ja rinnekartan kanssa saa olla tarkkana. Olosuhteet olivat kuitenkin hyvät, erityisesti ylemmillä rinteillä, joten sen puolesta alueella olisi viihtynyt pidempäänkin. Rinneprofiileja löytyi joka makuun ja laskettavaa olisi riittänyt useammaksikin päiväksi. Erityisen mukava oli lasku alas Dorfgasteinin kylään. Verrattuna muihin kyliin johtaviin rinteisiin, esim. Sportgasteinissa, tämä oli suorastaan nautinnollinen ja varsin hyvässä kunnossa. Hauska yksityiskohta on Dorfgasteinin puolella rinteen vierellä sijaitseva Wengeralmin kappeli.

Loppuliuku Dorfgasteiniin.

Ensivaikutelman perusteella Dorfgasteinissa on lapsille paljon aktiviteettia ja omia alueita. Kohtasimme useita hiihtokouluryhmiä eri puolilla aluetta ja bussin ikkunasta näimme vilaukselta myös lasten oman harjoittelualueen Gasti Snowparkin, joka kotisivujen mukaan on laajuudeltaan yli 5000 m2.