Yleinen

Grüezi wohl aus Schweiz ja matkatavarat hukassa!

Julkaistu: 10.1.2017

Grüezi mitenand!

Itselläni ei ole ollut ikinä hirveästi ongelmia matkatavaroiden kanssa lennoilla. Mutta tällä kertaa olikin jo hieman enemmän. Toivottavasti et joudu samaistumaan seuraavaan postaukseen, ainakaan ennen loppua! Lopussa myös vähän tietoa vyörykamojen kuljettamisesta lennoilla. Anyway, omaisuus on nyt pakattu taas talveksi ullakolle ja uusi omaisuus on suksipussissa, kumikassissa ja tietenkin laskurepussa.

Mainos, sisältö jatkuu alla
Mainos, sisältö jatkuu alla

5.1.

Hommahan ei tuttuun tapaan ihan aluksi luistanut lentojen osalta. Meillä oli puolen tunnin vaihto Kööpenhaminassa ja jo Helsinki-Vantaalla lennon uudeksi lähtöajaksi ilmoitettiin 16:55 sijaan 17:05. Mitä nyt kokemuksia nimeltä mainitsemattomalla lentoyhtiöllä on, niin vaikutti aika vahvasti yöltä Kööpenhaminassa. Viime ylläriyöpymisestähän oli jo melkein puoli vuotta! Lennolla ilmoitettiin jatkolennoista ja Zürichin kohdalla neuvottiin astelemaan Transfer Centeriin selvittämään uutta jatkolentoa. Kuitenkin laskeutumisen jälkeen stuertti antoi vielä mahdollisuuden keretä lennollemme – juosten. Ehdimme täpärästi, mutta kyllähän sen heti tiesi, etteivät kamat kerkeä millään mukaan.


Painorajat eivät olleet meidän laukkuja varten. Pienellä välppäämisellä ja taktikoinnilla siitäkin selvittiin.

Laskeuduimme Zürichiin 19:35, odotimme matkatavaroita hetken, mutta päädyimme antamaan kohteemme tiedot Arrival Serviceen matkatavaroidemme myöhempää saapumista ja kuljetusta varten. 20:47 junamme lähti kohti Engelbergiä.

6.1.

Ensimmäinen päivä Engelbergissä meni yllättävän mukavasti ilman suksiakin, vaikka bluebird ja eilinen pieni dumppi houkuttelivatkin. Kävimme hoitamassa muutamat juoksevat asiat, haettiin Mirvalle sukset, käytiin kaupassa, moikattiin tuttuja yms. Ylhäällä oli ollut ihan ok, mutta ei ollenkaan pohjia, eli aika varovasti on saanut ajella. Ennen Engelbergissäkin talvehtineen vuorikauris Lasse Jekusen suksi oli paikattavana 30cm coreshotin jäljiltä ja Professor Lasse Larssonin ystävän kypärässä oli kahden frangin kolikon mentävä reikä. Annetaan siis tämän dumpin asettua pohjiksi ja odotetaan sukset kylille, sekä uusi dumppi päälle.


Hahnen paistatteli auringossa


Mirva maireana ensimmäisenä päivänään Alppien auringossa

Illalla oli ensimmäiset bileet, jotka sopivat varsin hyvin kylillä aikanaan juhlineelle hiihtopummille, nimittäin Jennin ja Jussin Nyyti-koiran syntymäpäivät. Tarjolla oli Jussin legendaarisia pannukakkuja, joista jo kuulemani mukaan ympäri maailmaakin puhutaan.

7.1.

Zürichin lentokentältä soitettiin. Ensimmäisen laukun pitäisi saapua kohta. Ei muuten saapunut yhtäkään laukkua. Soittorumba jatkui koko päivän. Päivät menivät tavallaan hieman ohi jatkuvassa odotuksessa. Huomiseksi oli taas uusi toimitusaika. Yleensä Sveitsissä on homma kun homma hoitunut esimerkillisesti, mutta tämä alkoi jo vähän arveluttaa. Onneksi olin tehnyt ilmoituksen kadonneista tavaroista heti kentällä, koska tuntui siltä, että puhelimen välityksellä homma ei toiminut ei sitten yhtään.


Onneksi Iiro täytti lasit ja mieli parani


The Ballroom Band viihdytti After-Ski kansaa

8.1.

Matkatavarat vieläkin hukassa. Soitan kuriiriyhtiölle ja LUPAAVAT matkatavarat seuraavalle päivälle. Soitin läpi jokaisen asianomaisen yhtiön läpi lentoyhtiöstä aina tavaroita toimittaneen kuriirin puhelimeen asti. Nyt uskon niiden oikeasti saapuvan. Ei auttanut taaskaan muu, kuin pyöriskellä kylillä ja odotella. Mutta mikäs täällä ollessa.

Käytiin kävelyillä ja hakemassa kitara tulevia keikkoja varten (niistä lisää tulevissa kirjoituksissa). Kävelykadulla huomasin ystävieni avaaman kahvilan/paahtimon Roastery Engelbergin. Jos satutte Engelbergiin ja kahvihammasta kolottaan, niin suunnatkaa tänne. Taattu nautinto. Tsekatkaa lisää kahvilan synnystä ja tarinasta: http://www.roasteryengelberg.com/


5/5 Cappucino.

9.1.

Kamat saapuvat vihdoin. Päästään viimeinkin mäkeen. Tiedossa oli, että vaikka lunta olikin jo hieman satanut, on kaikki laskut vielä aivan kivikkoa. Oli siis varusteiden ja terveyden kannalta hyvä ottaa iisisti. Käytiin laskemassa muutava siivu ja pilvien noustessa ylöspäin lähdimme takaisin kylään.

10.1.

Ei ollut enää niin aurinkoinen päivä. Käytiin vähän kokeilemassa, mutta näkyvyys ajoi takaisin kylään muutaman laskun jälkeen.

Nyt on kamat kasassa ja lumisadetta luvattu koko viikoksi!

Jos muuten kuljetatte vyöryreppua mukana, on hyvä ilmoittaa etukäteen lentoyhtiölle asiasta. On myös hyvä tulostaa matkaan tarvittavat laput esim. valmistajan sivuilta, missä kerrotaan repun tiedot (mieluiten kohdemaan kielellä TAI ainakin englanniksi), sekä IATA:n säännöt repun kantamisesta mukana. Reppu kannattaa kuljettaa käsimatkatavaroissa pullo irrotettuna repun sisällä lappuineen, että voi tarvittaessa selittää mikä reppu on kyseessä. Ruumassa kuljetettuna etenkin pullo voidaan takavarikoida herkästi. Tässä vielä suora lainaus IATA:n sivuilta:

”Avalanche rescue backpack, one (1) per person, containing a cylinder of compressed gas in Div. 2.2. May also be equipped with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than 200 mg net of Div. 1.4S. The backpack must be packed in such a manner that it cannot be accidentally activated. The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief valves.”

LATERS!

HEMU