Hakuba, Japani, kypäräkamera, laskemista, Sony Action Cam, video, virittelyä ja välinehomostelua

Action Cam, mitä, missä, milloin?

Julkaistu: 15.2.2013

Morjensta päivää! Kokoillan pitkä elokuva Japanista on nyt julkaistu ja on aika raottaa hieman allekirjoittaneen mietintöjä Japanissa mukana olleesta Sonyn ”kypäräkamerasta”. Kameran minulle LAINAAN soi Sony nordic ja mahdollisesti värkkiä pääsen uudelleenkin koeajamaan, jos vain mielenkiintoista reissua eteen tulee kevään mittaan. Ja sanotaanko näin, että en missään nimessä halua tässä vaiheessa ”arvostella” vehjettä tai sen ominaisuuksia vielä enempää näin lyhyellä käytöllä, mutta videon perään tekemiäni havaintoja laitoksesta.

Yllä on joka tapauksessa muutaman minuutin mittainen filminpätkä, jossa on toimintakameran matskua kokolailla käsittelemättömänä, mitä nyt yhteen pätkittynä ja hieman inhimillisempään resoon muutettuna. Kameralla ei tullut aivan mielettömästi kuvailtua, koska parina päivänä itselläni oli hieman vaikeuksia saada Sony toimimaan 8gb:n micro-SD:ni kanssa – eikä edes kameran oma alustustoiminto auttanut noissa tilanteissa, mutta sitten taas seuraavana päivänä homma pelitti jostain syystä…? Pätkässä nähtävät klipit on siis ammuttu joko 720/120fps tai 1080/30fps-tiloissa, hidastetut luonnollisesti 120fps:lla. Ja kyllähän kameran piirto ja kuvanlaatu ovat päivänvalossa varsin vakuuttavia.

Mainos, sisältö jatkuu alla
Mainos, sisältö jatkuu alla

Sonyssa on myös uusi toiminto kypäräkameroiden saralla, eli kuvanvakautus. Moista ominaisuutta en ainakaan itse kokeillut, enkä ainakaan hiihtohommissa edes näe tarpeelliseksi, koska tuo toiminto on ilmeisesti digitaalinen ja toimii näin ollen ainoastaan 120-asteen laajuustilassa – näkökenttä on siis melko suppea tuolla setupilla ja matsku on siis sellaista leijuvaa kameraa kun ei kuvassa näy referenssi laskija suksenkärkiä tms.

Akun kesto pakkasillakin tuntui olevan vähintäänkin vanhan ja uskollisen GoProni tasoa, eikä kameraa välttämättä tarvitse joka yö ladata, mutta suotavaahan se kuitenkin on, ettei virta lopu juuri kun toiminta alkaa. Toiminnallisuus muutoin ”törmällä” on hieman arveluttava – kameran saa päälle ja pois melko näppärästi hanskatkin kädessä ison takanäppäimensä toimesta, mutta ääni merkki tuntui olevan hieman liian vaisu. Jos kameran on esim. kypärässä kiinni, joutuu suksisankari melko tarkasti kuuntelemaan josko kamera lähtee kuvaamaan napin painalluksesta, kovempi piippaus saisi kuulua. Myös kuvausmoodin vaihtaminen on ns. kesken toiminnan hankalaa. Kameran joutuu ottamaan pois kotelostaan, jotta pääsee näppäilemään muitakin kuin rec/power-nappeja ja talvella kun on kylmä keli ja lämpötilojen sekä ilmankosteuden vaihtelut voivat olla melkoisia, niin väistämättäkin kotelon sisään pääsee kosteutta tms. häiriötekijää ja yks-kaks-yllättäen linssin edessä onkin huurua ja kuvaamiset voi lopettaa toistaiseksi (kävi pari kertaa itsellekin). 720 120fps:lla muistikortin täyttää melko nopeasti kun framet hakkaa nelinkertaisella vauhdilla dataa muistikortille, joten ei silläkään koko päivää sovi kuvailla.

Kameran kiinnittämisestä vielä sen verran, että toivottavasti sonyn mukana tuleviin kilkkeisiin tullaan tulevaisuudessa kiinnittämään lisää huomiota. Nimittäin esim. yleisimmän eli kypärän päälle liimattavan mounttauslevyn kiinnityksen yhteydessä sankarimme on päätettävä siltä istumalta mikä on tuleva kuvakulma päänpäältä. Kameraa ei saa ”tiltattua” millään keinolla ainakaan kameran peruskilkkeillä vaan kamerakulma on vakio. Itse sain ok kulman kun liimailin lätkää vanhan korpo-kiinnikkeen tilalle ja jonkun verran on kokemusta noiden kulmien tutkimisista. Lasisträppikiinnike ei sinällään toimi oikeastaan, koska laseja ei ainakaan meikäläisen kypärää vasten saa kiristettyä niin kireälle, etteikö kamera heiluisi kuin hullun m**kku laskiessa. Mutta kameran vedenpitävässä kotelossa oleva 1/4-tuuman kinoruuvi tuo kyllä paljon potentiaalia kameran kiinnittämiseen melkein joka paikassa. Jos itse Sonyn omistaisin, niin kyllä tulisi varmasti twiikkailtua vehkeelle jos jonkinmoisia mountteja.

Kuvasuhteista ja kuvausmoodeista vielä sen verran, että useimmillehan riittää laajakuvana 170-asteinen kuvakulma joka siis Sonysta löytyy, mutta itse jäin kaipaamaan 4:3:n kuvakulmaa. Monesti kuvaan tuolla lähes neliön-mallisella kuvasuhteella sen takia, että a) niin kuvatessa vauhdintuntu ei katoa materiaalista ja b) editoidessa lopullista pätkää ns. laajakuvaksi, niin kuvaa voi asemoida ylä- ja alasuunnassa ja näin viritellä näkymän mieleisekseen, jotta taivaan ja suksienkärjen määrän saa lopputuotteessa optimaaliseksi.

Kommentoi blogikirjoitusta

Jätä omat kommenttisi: Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään.
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *