Laskettelu

Joulu Rukalla ja joulupäivän iltarando Pyhällä

Julkaistu: 27.12.2018

Joulu Rukalla

Joulun pyhät osuivat tänä vuonna oikein sopivasti, että muutamalla vapaapäivällä sai puolentoista viikon loman. Johannan kanssa molemmat saatiin semmoiset vapaat järjestettyä ja kohti Pyhää lähdettiin lauantaiaamuna. Heidillä oli perjantai-iltana tanssiesitys joten emme sen jälkeen enää lähteneet ajamaan yötä vasten. Lauantaina matka sujui mukavasti ilman sen suurempia ruuhkia. Napapiirillä pysähdyttiin Joulupukin pajakylään ja käytiin siellä vähän kiertelemässä. Tosi usein siitä ohi ajetaan, mutta taisi olla nyt vasta toinen kerta kun siinä pysähdyttiin.

Jouluaaton aatto laskettiin rapsakassa pakkaskelissä. Ala-aseman mittari näytti -26 suurimman osan päivästä. Tosin niinkuin yleensäkin täällä, inversion ansiosta kylmä osuus alkoi vasta hotellitasanteelta. Huipulla pakkasta oli varmasti ainakin kymmenen astetta vähemmän kuin alhaalla ja ei tuulta, niin eipä tuo ollut ollenkaan hassumpi keli laskea. Illalla käytiin vielä tuttavaperheen luona syömässä raclette-illallinen.

Polarin reunasta sai mukavasti ilmaa

Jouluaattoaamu startattiin poikkeuksellisesti kevyellä aamupalalla ja sitten kamat autoon ja kohti Rukaa. Minun vanhemmilla on mökki siellä ja aatto vietettiin tänä vuonna Rukalla mökissä. Rukalla oltiin noin 10:30 ja siellä oli perinteinen riisipuuro valmiina odottamassa. Siinä nyt se oikea aattoaamun aamupala ja sitten mäkeen. Rukalla rinteitä oli saatu auki jo ihan mukavasti. Eturinteet, Saaruat, Vuosseli, Kelo ja taisipa Mastorinteetkin olla auki, mutta siellä ei käyty. Ilmeisesti alijäähtynyt vesi jota satoi aiheutti sen, että eturinteen uuteen kuuden hengen tosi nopeaan hissiin oli laitettu ns. myrskypenkit. Sade kuulemma jääti kuomuhissin mekanismin niin, että kuomut eivät sulkeutuneet ja sitten automatiikka pysäytti aina hissin. Noita myrskypenkkejä on vain 10 kappaletta, joten niitä tuli sitten aika harvakseltaan. Normaaleja penkkejä on 26 kappaletta. Myrskypenkeissä ei siis ole kuomua ja selkänojassa on iso reikä, jotta niitä voisi ajaa kovallakin tuulella.

Mainos, sisältö jatkuu alla

Rukalla on mukava kun voi laskettelualuetta vähän vaihtaa aina välillä ympäri keskusta, mutta kun ne itse rinteet vaan loppuvat kesken. No ihan mukava oli pitkästä aikaa laskea vähän enempi Rukan rinteitä. Pari tuntia laskettiin ja kun hissit kahdelta menivät kiinni oli sitten jouluhartaus eturinteen ala-asemalla. Sen jälkeen mökille saunomaan. Saunan jälkeen jouluruoka ja sitten lahjojen jakamista. Mukavaa oli.

Aattohartaus

Joulupäivänä hissit aukesivat kello 11 ja aikalailla heti silloin oltiinkin mäessä. Nyt oli normaalit penkit saatu eturinteen hissiin ja siinä kyllä vauhdilla pääsee mäen ylös. Saa nähdä kuinka ruuhka siirtyy sitten rinteeseen siitä hissiltä kun hissi kuskaa porukkaa nopeammin ylös kuin ihmiset pääsee rinnettä alas. Kierrettiin taas eri alueet läpi ja parin tunnin laskemisen jälkeen pakattiin kamat taas autoon ja ajeltiin alkaneessa lumipyryssä takaisin Pyhälle.

Rukalla. Kelit on olleet näkyväisyyden kannalta melko heikot. Noihin Bollen Nevada-laseihin Phantom linssillä olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen. Niillä näkee tosi hyvin, vaikka valo olisikin huono. Myös kypärä, Beat nimeltään, on ollut minun päähän hyvin sopiva ja sopii noiden lasien kanssa erittäin hyvin yhteen. Minkäänlaista rakoa ei jää otsan kohdalle. (Kypärä ja lasit saatu)

Iltarando

Kun päästiin takaisin Pyhälle todettiin Johannan kanssa, että pieni iltarandoilu otsalamppujen valossa olisi paikallaan. Lapsia ei nyt innostanut skinnailu vaan he jäivät vaunulle. Suunnitelma oli, että huoltotien kautta ylös ja makkaran paistoon huipulle sinne rakennettuun majaan. Luonnonlunta siis ei ole niin paljoa, että rinteiden ulkopuolelle voisi mennä. Seitsemän aikaan taidettiin lähteä ala-asemalta skinnailemaan. Vielä oli rinteessä valot silloin päällä, mutta kovin pitkälle ei päästy kun valot sammutettiin ja otsalamput kaivettiin esille. Sinistä rinnettä skinnattiin hotellin tasolle mistä lähtee sitten huoltotie kohti Tajukangasta.

Tajukankaan jääkiipeilyseinä

Tajukankankaalla oli vielä valot päällä, mutta kiipeilijöitä ei näkynyt. Huipulla sijaitsevassa Tsokka-ravintolassa oli jokin illallisjuttu ja sinne asiakkaita kuskaava tamppari ohitti meidät siinä vähän Tajukankaan jälkeen. Tarkkaan oli huoltotien leveys mietitty tuolle tampparille, koska pois tieltä hangen puolelle piti väistää, jotta ei jääty alle. Huoltotie nousee aika maltillisesti ja kiertää pohjoisrinteiden puolelle. Siinä poistuttiin huoltotieltä ja skinnattiin loppumatka pohjoisrinnettä ylös.

Pohjoisrinteen ankkurit

Pohjoisrinnettä ylös

Majalla sitten tulet tulipaikkaan ja makkaran paistoon. Hyvältä maistui makkarat pikku reippailun päälle. Ei jääty sen kummemmin enää kuitenkaan sinne iltaa istumaan, vaan kaivettiin tehokkaammat otsalamput esiin ja laskettiin juuri kissalla ajettua Polar-rinnettä alas ja takaisin vaunulle. Oikein mukava parin tunnin leppoisa iltalenkki. Tuo otsalampun kanssa laskemin on kyllä hauskaa. Kannattaa testata jos vaan on mahdollista.

Huipun maja

Vlog Youtubessa

Kuvailin tuossa kun oltiin iltarandolla Instragrammiin stoorin ja siinä tuli idea, että vlogia olisi mukava koittaa pitää. Tuumasta toimeen siis. Tapaninpäivänä kuvasin ensimmäisen jakson ja se löytyy Youtubesta. Pistäkää kanava tilaukseen ja laittakaa aihevinkkejä mistä kiinnostais vlogiajuttuja katsella, niin katsotaan miten tuo lähtee kehittymään.