Harjoittelu, Muut aktiviteetit, Terveys

Hyvällä fysiikalla on helpompi ja hauskempi lautailla

Keväiset, aurinkoiset rinteet ja koskematon puuterilumi, jonka saa korkata lumilaudalla aamun ensimmäisenä laskijana ja ihastella alhaalla oman laudan jälkeä valkeassa lumessa. Mitäpä muuta talvilomalle haikaileva mielessään unelmoi? No, totta kai lautailu on myös sosiaalinen laji, ja yhteinen aika kavereiden kanssa ihan yhtä tärkeä osa sitä.

Kaikki heijastuu kaikkeen

Tasapainoa ja kehonhallintaa vaativassa lajissa hallitaan välinettä joka lihaksella, ja jokainen pienikin liike heijastuu kokonaisuuteen. Kun liikkeet tapahtuvat oikeisiin suuntiin ja tasapainottavat toisiaan, homma toimii, mutta jos fysiikka ja kehonhallinta eivät ole kunnossa, tapahtuu odottamattomia asioita.

Personal trainer Jonne Anttila Levi Wellness Clubilta on intohimoinen lumilautailija. Hän valottaa meille, miksi myös lautailijan kannattaa pitää huolta kunnostaan. Lisäksi hän antaa muutamia helppoja vinkkejä sekä fysiikan että liikkuvuuden parantamiseksi.

Mainos, sisältö jatkuu alla
Mainos, sisältö jatkuu alla

Liikkuvuus kehittyy nopeasti

Lautailijan jalat ovat kytkettynä laudan siteisiin kiinteästi, mikä on loistava tilanne loukkaantumisille, jos välinettä ei hallita tai kroppa on huonossa kunnossa. Sekä fysiikka että taidot ovat Jonne mukaan tärkeitä juttuja lautaillessa, ja molemmat myös ehkäisevät loukkaantumisia sekä tuovat laskemiseen varmuutta

– Totta kai hyvä fysiikka tuo laskemiseen myös lisää hauskuutta jo sen vuoksi, että jaksaa laskea kavereiden kanssa väsymättä vaikka koko päivän, eikä muiden tarvitse odottaa joka laskun jälkeen hissin ala-asemalla. Tälle talvelle ei enää kuntoa pystytä rakentamaan, mutta uuden näkökulman lajiin voi ottaa vaikka heti.

– Hyviä treenejä lautailijalle ovat kehonpainotreenit ja monipuoliset liikkuvuusharjoitukset, joihin voi yhdistää kiertoja, painonsiirtoja, koordinaatiota ja tasapainon hallintaa. Koska lautailija käyttää lajissa koko kroppaa, liikkuvuus ja parempi fysiikka tarkoittavat automaattisesti helpompaa laudan hallintaa. Liikkuvuus kehittyy nopeasti, ja sen tulokset voi huomata vielä kevään aikana.

Kokeile kolmiulotteisia liikeratoja

Kun kroppa on kunnossa, pahojakin tilanteita voi seivata laskiessa nopeasti, kun reaktiokyky ja kropan hallinta toimivat loogisesti yhdessä. Niinpä itselle voi asettaa koko ajan uusia haasteita ja kehittyä lajissa. Sen verran vaikeasta ja monipuolisesta lajista kuitenkin on kysymys, että täydelliseksi siinä ei voi tulla.

– Laskiessa tarvitaan tasapainoa ja hyvää koordinaatiota, hypyissä lisäksi hyvää jalkojen iskunvaimennusta, staattista pitoa sekä räjähtävyyttä. Erilaiset kyykyt, askelkyykyt, kierrot ja hallintaliikkeet ovat loistavia harjoituksia lautailijalle, ja niiden liikeradat kannattaa toteuttaa kolmiulotteisesti eri suuntiin aivan kuten lautaillessa, Jonne neuvoo.

– Jotta opit tekemään liikkeet treeneissä oikeilla tekniikoilla, kannattaa pistäytyä personal trainerin juttusilla ja ottaa muutama ohjattu tunti, jolloin säästyt turhilta vammoilta treenatessa. Yksi osa meidän kropassa on, jota kannattaa käyttää, mutta jonka joustavuuden lisääminen on turhan haastava juttu, ja se on pää. Siksi kehotankin kaikkia pukemaan kypärän päähän taitotasosta riippumatta. Nautinnollisia lautailupäiviä kaikille!

Teksti: Timo Koivisto
Kuvat: Levi Wellness Club


Avainsanat:
, , , , , , , , , , , , ,
Arvostele artikkeli:
Hyvällä fysiikalla on helpompi ja hauskempi lautailla
1 tähti2 tähteä3 tähteä4 tähteä5 tähteä (4,30/5 - 10 ääntä)
Loading...

Kommentoi artikkelia tai keskustele aiheesta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.