Suunnittelu, Yleinen

Matkasuunnitelman teko

Julkaistu: 11.11.2018

Reissuun lähdön henkisen päättämisen jälkeen ensimmäisenä tehtäväni oli tiedon hankkiminen. Tarkempaa tietoa Japanin laskumahdollisuuksista ei käytännössä kuitenkaan ollut, vain urbaania legendaa Japanin ylivoimaisuudesta lumenmäärällä ja -laadulla mitattuna. Mutta matkasuunnitelmaan tarvitaan hieman konkreettisempaa kuin urbaanit legendat. Oli aika kääriä hihat ja upota googlen avulla valtaviin hajallaan olevaan tietomereen.

Offareiden kontrollointi Japanissa

Ensimmäisinä aloitin lukemaan suomalaista relaa.com Japani hiihtokohteena-keskustelua. Osittain keskustelu oli toki vanhaa, mutta antoi paljon hyödyllistä yleistietoa ja useita arvokkaita linkkejä. Samalla selvisi, ettei offarilaskeminen, jota lähdimme Japanin matkalla aidosti tavoittelemaan, ole aina itsestään selvyys. Joissakin paikoissa offarilaskeminen on täysin kielletty, jossakin voidaan vaatia erillistä kurssia ja yleisesti ottaen offareille oli viralliset portit, joiden kautta offareille piti hakeutua. Sääntöjä ei kannattanut hirveästu ruveta haastamaan, koska seurauksena saattoi olla vaikka hissilipun menetys aktiivisten hiihtopartioiden edessä..

Mainos, sisältö jatkuu alla
Mainos, sisältö jatkuu alla

”Japanissa suhtaudutaan usein nihkeästi metsissä laskeviin turisteihin ja esimerkiksi Hakubassa laskemista merkityn maaston ulkopuolella pyritään rajoittamaan ja kieltämään kokonaan niin tehokkaasti kuin mahdollista” – Ote keskustelufoorumista


Lukemisen perusteella alkoi vaikuttaa siltä, että Hokkaidon saari pohjoisessa ja Honshun saari hieman etelämpänä tarjosivat parhaimpia lumiolosuhteita. Pohjoisempi Hokkaidon saari herätti mielenkiinnon, koska lumimäärän puhuttiin olevan hieman suurempi ja lumen kuivempaa Japaninkin asteikolla. Näihin kahteen halusin tutustua tarkemmin.

Hokkaido vs Honshu – mistä paras lumi sopivimmalla vaivalla

Tarkempi tutustuminen alkoi Hokkaidon osalta Nisekosta ja Honshussa mielenkiinto suuntautui Hakubaan. Molemmista oli löydettävissä hyvää kotimaista tietämystä Lumipallon-jutuista, kuten esimerkiksi Hakubasta ja Nisekosta tehdyt jutut.

Aika nopeasti Hokkaido rupesi kutkuttelemaan selvästi enemmän ja selvä rajaus oli syntymässä. Matka suuntautukoon Hokkaidoon ja siellä olisi halu käydä useampi eri keskus läpi! Niseko on selkeästi isompi keskus kuin moni muu paikka ja saarelta löytyisi hyvin monenlaista. Erinomaista tietoa offarin laskun näkökulmalta löytyi myös Powderhounds-sivustolta. Nämä puuterikoirat kuvasivat hyvin isoja ja pieniä keskuksia tällä(kin) saarella. Muita tiedonlähteitä reissunsuunnittelun aikana ovat olleet Skijapan-sivusto ja useat yksittäiset blogautukset kuten AnttiR:n Lumipallon blogautus ja Nisekosta löytyviä erinäisiä sivustoja.

Eteläinen saari + keskiosa saaresta vs pelkkä etelä

Suunnitelma tarkentui ja Nisekon lisäksi keskuksista tutustuin Rusutsuun, Moiwaan, Asahidakeen ja Furanoon. Näistä keskuksista kaksi ensimmäistä olivat aika helposti saavutettavissa Nisekosta, kun taas jälkimmäiset kaksi olivat selkeästi keskemmällä saarta.


”Tuon maagisen päivämäärän 10.1 (bank holiday) jälkeen kummassakin paikassa on ollut riittävästi lunta puuterinautintoihin.” – Ote keskustelufoorumista


Verkostoista löytyi nopeasti useampikin tuttuja, jotka olivat Japanissa käyneet ja muutamien keskustelujen jälkeen vaikutti parhaimmalta suunnitelmalta keskittyä saaren etelä osaan ja valita kohteet Niseko, Moiwa ja Rusutsu. Nämä kaikki olivat lähellä toisiaan (varsinkin Niseko ja Moiwa) joten majoitus oli helppo keskittää Nisekoon ja suunnitella muiden paikkojen tutustumista sieltä käsin.

Jossakin vaiheessa tätä suunnitelmaa löytyi vielä Sapporo Kokusai niminen paikka, joka täydensi suunnitelmamme Bermudan kolmion. Tai no tässä tapauksessa neliön. Korkean tason suunnitelma oli valmis, seuraavana oli tämän lähes kokonaan yksin tehdyn matkasuunnitelman myyminen muulle reissusta kiinnostuneelle porukalle.

Suunnittelun korkean tason tuotoksena oli dokumentti, johon tuli kirjattua monenlaista sekavaa huomiota.

Reissun kohteet valmis

Näinpä reissun kohteet oli tunnistettu. Hokkaido tarjosi jo itsessään todella paljon vaihtoehtoja, mutta lukemisten ja haastattelujen perusteella päädyimme Nisekoon, Moiwaan, Rusutsuun sekä Sapporo Kokusaihin.

Kohteet valittiin myös niin, että siirtymisiä voitaisiin minimoida, ei tarvittaisi isompaa siirtymää saaren eteläosista keskiosiin. Ensimmäiset tiedustelut näyttivät, että Nisekon ja Moiwan välillä on helppo liikkua bussilla ja Rusutsu sekä Sapporo Kokusai olisivat autoiltavissa Nisekosta, josta oli tulossa base camp reissullemme. Moiwa kun vaikutti isolta ja hyvin varustellulta keskukselta, toisin kuin muut keskukset. Mutta siitä myöhemmissä kirjoituksissa lisää..

PS. Tässä vielä materiaali, jolla ensimmäinen suunnittelu esiteltiin muille kiinnostuneille