Hyppää sisältöön

Laskureissut hintavertailussa – omatoimisesti vai valmismatkalla mäkeen?

Keräsimme vinkit alppimatkan budjetointiin ja vertailimme kustannuksia omatoimi- ja valmismatkojen välillä. Lopputulos on voi yllättää monet omatoimireissaajat.

Laskureissu Alpeille on monelle hiihtokauden kohokohta. Vielä parempi on, jos niitä on monta. Reissuun voi lähteä monenlaisella asenteella, vuosien ennakkosuunnittelulla tai viimehetken lentolipuilla jonnekin Alpeille. Suurin osa laskijoista on jossain tuon janan välimaastossa. Melkein jokainen meistä miettii myös sitä, mitä reissu maksaa.

Valmistautumiseen kannattaa käyttää paljon aikaa, mikäli mielii hoidettujen rinteiden ulkopuolelle pehmeää lunta pöllyttämään. Kohdepaikan säitä syksystä alkaen seuraamalla, voi aika hyvin arvioida talvella vallitsevia lumiturvallisuusolosuhteita. Toinen vaihtoehto on käyttää rahaa ja palkata perillä vuoristo-opas, joka huolehtii turva-asioista ammatikseen.

Sosiaalinen media on hyvä ja samalla haastava paikka kysyä suosituksia laskukohteeksi. Siellä moni arvioi käyntikokemuksen pitkälti silloisen sään ja muun tunnelman perusteella.

laskureissun budjetointi

Hinnoitteluansa

Halpalentoyhtiöiden lentoliput on hinnoiteltu houkutteleviksi. Matkatavaroiden kuljetuksesta pitää yleensä maksaa ekstraa molempiin suuntiin. Loppuhintoja verratessa perinteinen lentoyhtiö saattaakin olla lopulta se halvempi valinta. Lufthansalla saa edelleen suksipussin ilmaiseksi mukaan, jos sen ilmoittaa etukäteen!

Yleensä traditionaalisten yhtiöiden lentoaikataulut ovat halpayhtiöitä paremmat. Sillä saattaa olla merkitystä myös jatkoyhteyksiä ajatellen.

laskureissun budjetointi

Kilokontrollia

Kun reissupäivä lähenee alkaa pakkaamishaasteet. Lentoyhtiöt ovat kiristäneet laukkujen kilokontrollia viime vuosina tuntuvasti. Lentolippuun kuuluu, jos kuuluu, yksi matkalaukku. Yleisin matkalaukun painoraja on 23 kg. Näppärä ottaa kahden parin suksipussin ja pakkaa kaikki reissutavarat siihen. 23 kg on viikon reissulle aika tiukassa, varsinkin lumiturvallisuusvälineiden kanssa.

Koska kilojen kanssa pulaaminen on oma taiteenlajinsa, kannattaa aloittaa kevyen laukun valitsemisella. Renkaallisten suksipussien painoero voi olla jopa kaksinkertainen; jos pussin runkona toimii sinne pakatut sukset (3,7kg) tai jos pussissa on oma runko (8 kg). Myös matkalaukuissa on suuria painoeroja. Pikagooglauksella pyörällinen 90-100 litran laukku on keveimmillään 2,5 kg ja painavimmillaan lähes 10kg.

Usein lentokoneessa näkee, kuinka monot ovat saaneet kunnian matkustaa käsimatkatavaroina ylikilojen osoituksena. Kerrotaan myös tarinoita, joissa laskija on mennyt lentokoneeseen laskuvarusteet päällä, ettei joutuisi maksamaan ekstrakiloista.

Kiitos kilokontrollin, yhä useampi laskija jättää sukset kotiin ja vuokraa ne paikanpäältä. Vuokrahinta ja rahtimaksut ovat jo aika lähellä toisiaan. Lisäksi vuokrasuksilla säästyy lentokentällä muutamalta tuskastuneelta tuhahdukselta, kun ei tarvitse suksia siellä roijata. Etukäteen varaamalla voi myös varmistaa mieluisten vuokrasuksien löytymisen jo ennen ensimmäistä rinnepäivää.

laskureissun budjetointi

Ole rehellinen itsellesi

Kun omatoimireissua suunnittelee, niin helposti sortuu yltiöoptimismiin. Budjettia tulee vähäteltyä, eikä esim. autovuokrauksen lisähintaa toisesta kuljettajasta tai polttoaineista huomioida. Vuosi sitten tein aika perusteellisenkin budjettijumpan St. Antonin reissusta omatoimisesti vs. pakettimatkana. Tiedän, että aina ei voi olla reissussa kalenteriviikkoa. Joskus pitää olla kolme. Kaikilta ei pakettimatka onnistu, vaikka haluaisi.

Tulos on toki suuntaa antava, sillä hotellit eivät ole kaikissa vaihtoehdoissa samoja. Kun laskin kaikki kulut, niin vuokra-autolla kuin julkisella kuljettuna, tulos oli selvä. Jos ryhmän koko on 1-2 laskijaa, pakettimatka on kokonaiskustannuksiltaan halvempi. Kolmella reissaajalla lopputulema on aika tasoissa ja neljällä voi saavuttaa pienen säästön mikäli sulloutuu yhteen vuokrafarmariin.

Vertailutaulukko kertoo totuuden

Listasimme vuoden 2017 taulukkoon esimerkit 2, 3 ja 4 henkilölle kohteina Saalbach, Monte Rosa, Meribel ja Sölden. Vertasimme jokaisessa kohteessa samaa ajankohtaa ja kokonaisuutena mahdollisimman vastaavantasoisia vaihtoehtoja. Lopputuloksesta katsottuna valmismatkat vaikuttavat hinnaltaan hyvinkin kilpailukykyisiltä etenkin kaksin matkattaessa. Omatoimimatka voi tuntua epärealistisen edukkaalta, mikäli siihen ei muista laskea mukaan kaikkia todellisuudessa syntyviä kuluja.

Katso Lumipallon vertailutaulukko valmis- ja omatoimimatkojen välillä

Jostain syystä valmismatkoja kartetaan ”tosihiihtäjien” toimesta. Ei ryhmän mukana tarvitse laskea, eikä rinnepiknikeihin osallistua! Vaaransa ryhmämatkailussa on. Siellä saattaa joutua puhumaan savolaisen kanssa, joka osoittautuukin mukavaksi kaveriksi. Näistä kohtaamisista kiertää rinneravintoloissa erilaisia legendoja.

ps. Kun reissua suunnittelet, panosta seuraan. Optimiolosuhteissa yksi aikuisvauva pystyy pilaamaan koko ryhmän nautinnon, kun hyvällä jengillä on hauskaa kehnollakin kelillä.

Valmismatkasivullemme voit vertailla matkapakettien hintoja
Omatoimimatkasivullamme rakennat oman vaihtoehtosi

Teksti ja kuvat: Jussi Ovaskainen