ohjeita_suksiboksin_kayttoon
Lumimatkat, Skimbaaja, Varusteet

Kontti katolle – vinkit suksiboksin tehokäyttöön

“Kuljetat sitten anoppia mukana”, on suksiboksin kanssa kulkevalle usein lassautettava kommentti. Anoppeja on tietysti moneen lähtöön, vaikka suurimpiin bokseihin noin tilan puolesta anoppi mahtuisikin. Boksit on kuitenkin suunniteltu rakkaimpien, eli suksien, kuljettamiseen.

Alppihiihdon varusteet vievät paljon tilaa. Laskettelevalla perheellä on helposti sata kiloa ja puoli kuutiota hiihtovarusteita, vapaalaskijoiden tavaramääristä puhumattakaan.

Koska laskupaikoille pääseminen vaatii matkustamista, pitää romppeille löytää paikat kulkuneuvosta. Autoilijoilla suksien paikka on useimmiten katto.

Kattokannattavuudet ja kilot vaihtelevat

Kuormaa boksit kestävät hyvinkin vaihtelevasti, yleensä noin 30-80 kiloa. Ja vaikka boksi kuorman kantaisikin, on autojen kattokantavuuksissa myös paljon eroja. Yleensä katolle luvattu maksimikuorma on 50 ja 100 kilon välillä. Tähän kuormaan lasketaan myös boksin oma paino, joka vaihtelee materiaalin ja koon mukaan. Yleensä paino asettuu 15 ja 45 kilon välille.

Painavimpiin bokseihin ei pikkuauton katolle laiteta kovin monta suksea. Nyrkkisääntönä voi pitää, että aikuisten suksi- ja monosetti painaa 15 kiloa ja lasten 10.

Varsinkin vapaalaskusuksien pituus on usein yli 180 senttiä, joten ne eivät mahdu kaikkiin bokseihin. Yhdet voi vielä asetella vähän poikittain, mutta se aiheuttaa lisä- haasteita muulle pakkaamiselle. Toisaalta turhan suuri laatikko katolla lisää kohinaa auton sisällä ja tietysti polttoaineen kulutusta.

Uusien boksien hinnat alkavat 300 euron hujakoilta jatkuen pitkälti yli tuhannen euron.

Pienet yksityiskohdat tekevät suksiboksin käytöstä paljon helpompaa.

Pienet yksityiskohdat tekevät suksiboksin käytöstä paljon helpompaa.

Muodoilla on merkitystä

Jo peruskoulun fysiikan tunneilla opetettiin, että pisara on aerodynaamisesti optimaalisin muoto. Suksibokseissa on paljon muotoilullisia eroja, joista osa on ilmanvastuksellisisia ja osa ulkonäköperusteisia syitä. Monesti matalaa boksia lähellä kattoa pidetään optimaalisimpana ratkaisuna. Useissa tapauksissa selkeä ilmarako auton ja boksin välillä on kuitenkin parempi ratkaisu, kun auton huolella suunniteltu ilmankierto pääsee toteutumaan suunnitellusti. Myös boksin aiheuttama kohina on näin asennettuna usein vähäisempi.

Osassa bokseista on pohjaan tehty urat kattokiskoja varten. Tällä niin sanotulla madalletulla pohjalla saadaan vähennettyä ilmanvastusta ja sen tuomaa mahdollista värinää.

Käyttöhyötyjä miettimään

Mikäli boksin kiinnittäminen ja käyttäminen tuottavat tuskaa, se jää helposti vähälle käytölle. Boksin omalla painolla on huomattava merkitys sen kiinnittämisen helppouteen. Muovi on lasikuitua huomattavasti kevyempi materiaali. Myös kattokiskojen ja boksien kiinnitysmenetelmiä on useita. Monimutkaisimmat vaativat työkaluja, sorminäppäryyttä sekä kärsivällisyyttä, mikä on erityisen koetuksella, jos keliolosuhteet ovat asennushetkellä haasteelliset. Yksinkertaisimmillaan kiinnitys onnistuu muutamalla kahvan käännöllä. Ensiasennukseen kannattaa aina varata paljon aikaa ja vähän päälle. Bokseja on niin sivusta- kuin takaa-avattaviakin. Kaikkein moderneimmissa laatikon lataaminen onnistuu kaikista suunnista. Varsinkin tila- ja maastoautojen kohdalla lataamissuunta on hyvinkin tärkeä valintatekijä. Markkinoilla on sivulle vedettävät kattokiskot, jotka mukavoittavat boksin käyttöä huomattavasti.

Lumi lisää polttoaineen kulutusta

Yksi suksiboksin tuomasta riesasta on lisääntyneen ilmanvastuksen vuoksi kasvava polttoaineen kulutus. Autosta, boksista ja ajonopeudesta riippuen kulutus kasvaa parista desistä jopa litraan sadalla kilometrillä. Kulutus kasvaa huomattavasti, mikäli lumenpuhdistuksesta tingitään. Pakkaantunut lumi lisää ilmanvastusta hämmentävän paljon. Autolehtien testeissä lumi on aiheuttanut jopa litran lisäkulutusta. Moderneilla suksibokseilla voi huoletta ajella Suomessa sallittuja nopeuksia ja jopa Keski-Euroopan autobahnoilla käypäistä vauhtia.

Erilaisia boksi- ja kiinnistysvaihtoehtoja on nykyisin tarjolla moneen lähtöön. Kuvassa eräs Thulen ratkaisu.

Erilaisia boksi- ja kiinnistysvaihtoehtoja on nykyisin tarjolla moneen lähtöön. Kuvassa yksi Thulen ratkaisuista.

Varastointi haasteena

Markkinoilla on muutamallakin merkillä vähän eri tavoin toteutettuja vinssejä, joiden avulla boksin saa nostettua auton katolta näppärästi vaikka autokatoksen sisäkattoa vasten varastoitavaksi. Vinssijärjestelmien hinnat vaihtelevat sadan euron molemmin puolin. Myös erilaisia seinätelineitä on saatavilla varastointikalusteita valmistavista liikkeistä. Säilytysongelmien johdosta monelta boksi jää ostamatta. Niitä saa vuokrattua telineineen noin 50 euron viikkovuokralla esimerkiksi autotarvikeliikkeistä tai autovuokraamoista.

Sukset katolle ilman boksia

Suksitelineitä voi kiinnittää suoraan katolle esimerkiksi magneeteilla – silloin ei tarvita taakkatelineitä. Taakkatelineisiin kiinnitettäviä malleja taas on useita. Halvimmillaan suksikiinnikkeitä taakkatelineisiin saa parilla kympillä, ja kalleimmista magneettiversioista saa maksaa yli sata euroa.

Suoraan katolla kuljetettaessa ongelmana on suksien likaantuminen. Erityisesti maantiesuola on kanteille pitkään imeytyessään turmiollista.

Suksiboksin monet hyödyt

Hyvää suksiboksia tai sen kiinnitysjärjestelmiä voi hyödyntää myös muihin harrastuksiin. Esimerkiksi kesällä kattokiskoihin saa pyörälle tai kanootille helposti kul- jetuspaikan. Kun hiihtotavaroille on hyvä kuljetuspaikka, yleensä auton sisällä on väljempää. Myös sujuva käytettävyyttä on syytä arvostaa kuljetuskapasiteettia lisätessä.

Lähtökohtaisesti laatu ja helppous maksavat, mutta kohtuuttomuuksiin saakka ei kannata panostaa. Tila tarkoittaa yleensä leppoisampaa tunnelmaa, oli sitten kyseessä himohiihtäjät tai hiihtoperhe matkalla.

Teksti: Jussi Ovaskainen
Kuvat: Thule
Skimbaaja 01/2013


Avainsanat:
Arvostele artikkeli:
Kontti katolle – vinkit suksiboksin tehokäyttöön ohjeita_suksiboksin_kayttoon
1 tähti2 tähteä3 tähteä4 tähteä5 tähteä (3,67/5 - 9 ääntä)
Loading ... Loading ...

Kommentoi artikkelia ja keskustele aiheesta

Jätä omat kommenttisi: Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään.
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *

*