karo
Kesälajit, Lumilautailu, Yleinen

Lumilautalukiolaisilta mallia rentoon kesätreeniin

Lumilautalukiolaiset harjoittelevat kesällä oman fiiliksen mukaan. Ota mallia monipuolisesta ja rennosta treenistä.

Sotkamon lumilautalukiossa Vuokatissa opiskelevat Karoliina Rehnberg ja Tuomas Pohjonen painottavat kesätreenissä rentoa asennetta ja kehottavat käyttämään mielikuvitusta itselle sopivan harjoittelumuodon etsimisessä.

Vahva lihaksisto ehkäisee loukkaantumisia

Karoliinan mukaan juuri kesällä, kun ei pääse lumille, on hyvin aikaa treenata lihaskuntoa ja ketteryyttä tulevaa kautta varten. Hyvä kunto ehkäisee myös loukkaantumisia.

-Hyvä tukilihaksisto on lumilautailussa tosi tärkeä suuren loukkaantumisriskin takia. Kaatuessa tulee monesti kovia iskuja, ja ilman vahvoja lihaksia mikään ei suojaa ja paikat hajoavat helposti, Karoliina kertoo.

-Kesällä kannattaa treenata bodia just sen takia, että ei loukkaantuisi niin paljon ja että tempuista suoriutuminen, kuten ponnistaminen ja alastulo menisi paremmin, Tuomas lisää.

Tuomas kehottaa treenaamaan varsinkin keskivartalon lihaksia, sillä niitä tarvitaan jotta pakka pysyy laskiessa kasassa. Myös Karoliina korostaa keskivartalon lihasten tärkeyttä koordinaation ja kropan suojauksen kannalta.

Skeittaamalla treenataan lajinomaisia piirteitä

Pelkän lihaskunnon treenaaminen ei kuitenkaan riitä.

-Pelkän kuntosaliharjoittelun lisäksi on tärkeää tehdä kaikkia ketteryysjuttuja, jotta oppii käyttämään ja hallitsemaan omaa lihasmassaa ja hyödyntämään sitä talvella rinteessä laskiessa, Karoliina kertoo.

-Suurin osa meistä lautalukiolaisista skeittaa ainakin jonkin verran. Siinä tulee harjoiteltua lajinomaisi piirteitä ja tasapainoa. Skeittaus on aika vaikeaa, mutta esimerkiksi jo minirampin pumppailu jeesaa ja ylläpitää paipinlaskutekniikkaa hyvin.

Paipin laskua voi harjoitella myös lumella Vuokatin sisäputkessa. Tuomaksen mukaan moni lumilautalukiolainen tosin keskityy kesällä mieluumin muihin lajeihin.

-Paippia lasketaan syksyllä niin paljon, ettei kaikkia kiinnosta mennä sinne kesällä.

Monipuolisuus ja mielikuvitus treenin perustana

Karoliina kehottaa myös kaikkia muita lautailijoita huolehtimaan kesän aikana siitä, että peruskunto ja lihaksisto pysyvät kuosissa. Skeittauksen lisäksi hänen mielestään esimerkiksi erilaisten joukkuelajien pelailu on hyvä ja hauska treenimuoto.

-Tykkään pelata koripalloa, sählyä ja jääkiekkoa. Perus juoskulenkillä käyminen on mielestäni vähän tylsää, kun saman harjoitteen pystyy tekemään varmasti yhtä tehokkaasti pelaamalla kavereiden kanssa.

Tuomas vinkkaa käyttämään kesätreenissä mielikuvitusta ja tekemään sitä mistä tykkää.

-Kaikki treeni on hyvää. Esimerkiksi surffaus, skeittaus ja trampoliinillä pomppiminen on  tosi hyödyllisiä lautailun kanssa samankaltaisten liikkeiden takia.

Lautailijat kehuvat Vuokatin harjoittelumahdollisuuksia myös kesällä hyviksi ja monipuolisiksi. Vuokatista löytyy sisäputken lisäksi esimerkiksi lautailijoille hyödyllinen freestylehalli, sekä hyvät mahdollisuudet ketteryyttä edistävään telivenoimistelutreeniin.

Lähtökohtana oma motivaatio

Lumilautalukiolaisten kesätreenaaminen on pääosin itsenäistä.

-Syksyllä tehdään kuntosaliohjelmat kesää varten, mutta muuten tekeminen on aika vapaata, Karoliina kertoo.

Tuomaksen mukaan valmentajat eivät sinänsä vahdi lautailijoita, mutta soittavat välillä ja kysyvät kuulumisia.

-Kysyvät, onko mitään tehty, mutta kyllä sen sitten syksyllä näkee kun ekan kerran sinne puntille menee, että onko mitään tehty. Kuntoa kohotetaan jokaiselle sopivalla ohjelmalla, mutta kaikki on kiinni oikeastaan omasta motivaatiosta. Se mitä tekee riippuu ihan siitä mikä fiilis on.

Karoliina ja Tuomas kertovat, että syksyllä kolussa on myös kuntotestit, mutta painottavat kuitenkin omaa innostusta juttuun.

-Koko homma lähtee omasta aloitteesta ja motivaatiosta, ja se juontaa pitkälti juurensa siitä, että koko laji löydetään itse eikä kenenkään pakottamana. Luulisin ainakin, Tuomas lisää.

Kesällä saa myös lomailla

Karoliina muistuttaa vielä, että kesällä täytyy myös pitää lomaa treenaamisesta.

-Koko kesää ei saa käyttää treenaamiseen ja sen ajattelemiseen, että nyt on pakko. Ihan hyvin voi välillä ottaa myös rennosti.

Myös Tuomas on sitä mieltä, että kesällä voi olla hyödyllistäkin vähän irtautua laskuhommista.

-Monet haluavat pitää kesän vain kesälomana ja olla koskematta lautaan ollenkaan, jotta syksyllä taas jalkoja polttelee laittamaan kakkosnelonen jalkojen alle.

Teksti: Saara Argillander
Kuvat: Janina Aspegren, Jussi Räsänen, Karoliina Rehnberg


Avainsanat:
,
Arvostele artikkeli:
Lumilautalukiolaisilta mallia rentoon kesätreeniin karo
1 tähti2 tähteä3 tähteä4 tähteä5 tähteä (4,88/5 - 8 ääntä)
Loading ... Loading ...

Kommentoi artikkelia ja keskustele aiheesta

Jätä omat kommenttisi: Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään.
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *

*