Yleinen

Sopiva sekoitus kuumaa ja kylmää Levillä

Julkaistu: 27.1.2015

Mehän tosiaan käväsimme Lapissa vähän loman jatkoilla tuossa reilu viikko takaperin, kun Levillä marraskuussa toimintansa aloittanut joogastudio KuruYoga mahdollisti meille reissun sinne. Ideana oli kokeilla, kuinka laskeminen ja joogaaminen sopivat yhteen. KuruYogan puolesta saimme mökkimajoituksen, hissiliput kahdelle sekä joogatunnit, joten itse piti huolehtia siitä, että pääsee paikalle ja muistaa syödä. Otimme messiin myös pari kaveriamme, koska porukalla on aina hauskempaa ja samalla säästää bensoissa. Aikaa meillä oli matkapäivät poisluettuna kolme päivää laskea ja joogata, joten paljon muuta me ei kerittykään tehdä. Eipä sitä enempää tarvittu, sillä näillä eväillä saatiinkin oikeen kunnon aktiiviloma aikaiseksi!

Mainos, sisältö jatkuu alla
Mainos, sisältö jatkuu alla

KuruYogan studio sijaitsee hotelli Hullu Poron yhteydessä aivan Levikeskuksen tuntumassa, joten paikalle oli suht helppo löytää. Studiolle saapuessamme meitä vastassa oli ohjaaja Ida, joka esitteli paikan ja näytti meille pukuhuoneet. Pukuhuoneiden yhteydestä löytyy myös sauna ja poreallas, jossa voi lillua vielä jooga-hetken jälkeen. Toisessa kerroksessa oleva KuruYogan aula oli sisustettu viihtyisästi ja koristeltu lappi-henkisesti esimerkiksi porontaljoin. Ensimmäistä kertaa jooga-saliin astuessamme meitä syleili noin 38 asteen trooppinen lämpötila, ja vastassa oli hyvänkokoinen sali peileineen sisustettuna kauniin keltaisen ja ruskean värisävyin. Vähän sama fiilis kuin astuisi ulos lentokoneesta saavuttuaan jonnekin lämpimään etelänmaahan keskellä talvea.

Kuten edellisessä postauksessa jo mainitsimme, meillä ei etukäteen ollut joogasta oikeastaan mitään kokemusta. Venla harrastaa laskettelun ja muun talvimöyrimisen lisäksi balettia useamman kerran viikossa ja Olli on mäenlaskun ohella lähinnä sohvaperuna. Lähdimme matkaan kuitenkin avoimin mielin ja innokkaana kokeilla jotain ihan uutta! Tässäpä fiiliksiämme näiltä kolmelta päivältä vähän päiväkirjamaisesti. Päätimme laittaa tähän molemmat myös ihan omat kommenttimme, sillä koimme nämä päivät ja joogaamisen melko eri tavoin ja yllätyksiäkin tuli.

Sohvaperuna joogaa.

Päivä 1: Kuru Hot 90min + laskemista 3h

Ekaksi päiväksi olimme varanneet ajan aamupäivän Kuru Hot -tunnille ennen päivän laskuja. Kyseessä on perinteinen Hot jooga -harjoitus reiluun 38°C asteeseen lämmitetyssä salissa, johon kuuluu lihasvoimaa, tasapainoa ja hapenottokykyä vahvistava seisomasarja sekä selän vahvistamiseen ja venyttelyyn keskittyvä lattiasarja. Nettisivuilla sanottiin, että tunti sopii myös aloittelijoille, koska ohjeistus on yksityiskohtaista ja asanat (eli eri jooga-asennot) tehdään vaiheittain. Ilman aiempaa jooga-kokemusta tunti lähti melko vauhdikkaasti liikkeelle, ja asentojen ja asanoiden nimiä alkoi heti tulla aika hyvää tahtia. Ideasta sai suhteellisen nopeasti kiinni, sillä Idan rauhallinen ohjeistus ja esimerkki oli onneksi selkeää. Hyvä oli, että saimme urpoilla ekalla tunnilla melko rauhassa, sillä meidän lisäksi oli vain yksi kanssajoogaaja.

Puolentoista tunnin hikoilun jälkeen joimme teet ja käväsimme suihkussa, jonka jälkeen suuntasimmekin rinteeseen hieman valmiiksi tärisevin koivin. Sää oli suhteellisen kirpsakka ja etenkin huipulla tuuli kovasti. Gondoli houkutteli kummasti, joten laskimme hyväkuntoista kisarinnettä usemman kerran, jonka jälkeen kiersimme vielä koko nyppylän. Uutta lunta oli tullut, ja se oli kertynyt rinteisiin hieman hidastaviksi kasoiksi, mutta muuten rinteissä ei ollut valittamista. Koillisrinteiden ja Utsuvaaran ankkurissa tuuli oli niin kylmä, että loppuajaksi päädyimmekin tuulettomille eturinteille laskemaan.

Venla: Päivä oli yllättävän rankka näin äkkiseltään. Elämän eka joogailu ja edellisestä laskupäivästäkin oli vierähtäny yhtäkkiä jo melkeen kolme viikkoa. Tää eka joogatunti tuntui kyllä ihan kunnon treeniltä, varsinkin kun yritin tehdä täysillä lähes kaikki liikkeet. Monet asanat vaativat tosi paljon keskittymistä tasapainoon. Toisaalta tunnin kulku oli sellainen, että kun se siirtyi loppua kohden lattiatasoon ja venyttävämpään suuntaan, niin lihakset vetryi jo aika hyvin ennen tunnin loppua. Lämpö(kuumuus?) oli ihana ja siihen tottui nopeasti. Myös mieli tuntui tunnin jälkeen virkeältä! Rinteeseen mennessä jalat tuntuivat vähän lössöiltä jo valmiiksi, ja ensimmäisten laskujen aikaan mietin, että mitähän tästä tulee, mutta jossain vaiheessa tuo tuonne hävisi ja jaksoinkin laskea ihan hyvin. Illalla uni maittoi! Hot jooga -hikoilu aamupäivästä ennen rinteitä ei mulle ehkä sopinut kaikkein parhaiten, kun en muutenkaan ole aamu(päivä)ihmisiä. Tai sitten oli vielä väsymystä edelliseltä matkapäivältä, kun otti niin koville.. 😉

Tanssijan asana -yritys.

Olli: Ajattelin jo tunnin alussa, että teen liikkeitä oman jaksamisen mukaan ja otan pieniä kuvaustaukoja, koska olin vielä flunssatoipilas, ja jotta saamme muistoja kuvalliseen muotoon. Tunnin päätteeksi rinteeseen loppupäiväksi meneminen ei minulla tuntunut lainkaan pahalta, eivätkä laskulihakseni olleet mitenkään erityisen hapoilla, vaan pikemminkin päin vastoin. En osaa sanoa kuinka paljon aamuisesta joogasta mahtoi olla tähän vaikutusta, mutta näen sen enemmän positiivisena puolena.

Huipulta ei paljon maisemia näkynyt.

Päivä 2: Laskemista 4h + After Ski Yin 90min

Tokana päivänä suuntasimme ensin rinteeseen, jossa kohtasimme pettymyksen, kun gondoli-hissi oli kovan tuulen vuoksi suljettu. Se blokkasi oikeastaan kokonaan pääsyn etelä- ja koillisrinteille ym, joten laskeminen supistui lähinnä eturinteille ja snow parkkiin. Päivän päätteeksi oli luvassa 90 minuuttia Arter Ski yin joogaa, jonka nimensäkin perusteella ajattelimme sopivan hyvin laskemisen jälkeiseen palautumiseen. Kyseessä on syvävenyttelyyn keskittyvä tunti reilun 30 asteen lämmössä, jossa eri asanoissa viivytään useita minuutteja. Yin jooga edistää sidekudosalueiden aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja energiansaantia, joten senkin vuoksi sopii hyvin muiden liikuntamuotojen tueksi. Tunti sopii erityisen hyvin myös aloittelijoille, sillä asanat eivät olleet kovin vaativia, ja tunti eteni kivan rauhallisesti ja rentouttavasti. Toinen mukanamme olleista, niin ikään joogaamattomista kavereistammekin, uskalsi tulla tätä joogaa kokeilemaan.

Venla: Takareidet ihan jumissa, kun aamulla sängystä nousin! Ekan päivän jooga-lasku-shokkihoito taisi tehdä tehtävänsä. RInteeseen kuitenkin selvittiin, vaikka intoa laski vähän myös laskemisen vähyys, kun gondoliin ei päässyt edes jalkoja lepuuttamaan! Hapotti kyllä ihan hulluna. Innolla vetäsin päivän päätteeksi jooga-kamppeet päälle ja nautin ihanan rentouttavasta venyttelystä lämpimässä salissa. Osa venytyksistä oli aika tuskaa kipeille lihaksille, mutta teki kyllä hyvää! Joogan päätteeksi mentiin mökille saunomaan ja syömään, jonka jälkeen olikin niin kooma-olo, ettei jaksanut miettiäkään mitään iltamenoja.

Olli: Edelleenkään ei minkään laisia hapotuksia tai jäykkyyksiä missään. Takuulla vähemmän kuin aikaisempina vuosina laskupäivien jälkeisinä aamuina. Katsoimme rinteessä kelloa liian myöhään ja jouduimme hiihtämään lasketteluvermeillä siirtymäreittejä autolle kohtaisen kovaa vauhtia, jotta ehtisimme ajoissa after ski -joogaan. Tuntui mahtavalta mennä posket pakkasesta punoittaen salin lämpöön venyttelemään. Ihmeellistä oli, kuinka aikaisemmin todella vähän taipuvat paikat venyivät pitkään kestävissä venytyksissä yllättävän hyvin, ja varmasti apuna oli myös se ihana salissa paahtava lämpö. En ole nimittäin ikinä aikaisemmin saanut perinteisessä suorilta jaloilta eteenpäin kumarrus -venytyksessä kämmeniä lattiaan. Joogan päätteeksi oli uskomattoman rentoutunut olo ja ymmärtän nyt paremmin miksi ihmiset siitä niin kovasti tykkäävät!

Rentoutumis-hetki.

Päivä 3: Laskemista 5h + Kuru Hot 90min

Vikana päivänä ohjelmassa oli laskemista, jonka päälle sitten samanlainen ekan päivän hot jooga -setti; tällä kertaa siis rinteestä suoraan hikoilemaan. Lauantaina sää oli mukavan leuto, ja laskeminen maistui taas, kun gondolikin oli toiminnassa. Levi blackki oli suosikkimme myös silloin, kuten myös toinen koillisrinne, ja eksyimme me myös muutamille offeille. Lumen laatu oli aika epätasaista, mutta gondolin seutuvilta löydettiin ihan jees puuteriakin. Suurimmaksi osaksi laskettiin kuitenkin kerrankin ihan rinteitä.

Hyvän rinnepäivän päätteeksi vetästiin taas jooga-kamat päälle, eikä +38 astetta enää tuntunutkaan niin kuumalta kuin toissapäivänä. Kuru Hot -setti oli lähestulkoon samanlainen kuin aiemmin, joten liikkeet olivat jo melko tuttuja, ja oli helpompi pysyä mukana ja keskittyä itse tekemiseen. Puolentoista tunnin hikoilun jälkeen testattiin vielä alakerran saunat ja pulahdettiin ihan kaksistaan porealtaaseen lillumaan ja palautumaan, ennen paluuta mökille siivoushommiin.

Venla: Tämä oli kyllä reissun paras päivä! Edellisen päivän väsyn jälkeen tälle päivälle riitti energiaa vaikka millä mitalla. Rinteessä jaksoin painaa monta tuntia, eikä hot jooga sen päälle tuntunut lainkaan pahalta, jaksoin paljon paremmin kuin kumpanakaan aiempana päivänä. Etureisiä hapotti sekä rinteessä että joogassa, mutta seuraavana päivänä ei tuntunut missään (muuta kuin edelleen niissä takareisissä). Edellisen päivän syvävenyttely oli varmasti auttanut myös, ja lämpimässä joogaaminen sekä sen päälle ihana sauna ja poreallas palauttivat hyvin tältä päivältä. Illalla jaksoin jopa puurtaa vielä yhen koulutehtävän sekä siivoilla. Tästä setistä jäi tosi hyvä fiilis, suosittelen! Tuntui, että tätä rataa olisi voinut jatkaa muutaman päivän lisääkin.

Mustavalkoista jooga-muotia?

Olli: Tänä iltana sain tuta mitä nestehukka tekee kropalle ja mielelle helleasteissa joogatessa. Tein tällä kerralla kaikista eniten tosissani liikkeet ilman taukoja, mutta sitten ensimmäisen kolmen vartin jälkeen olo meni täysin veteläksi ja pyörrytti. Otin enemmän taukoja ja koitin juoda vettä, mutta kuivuminen oli ehtinyt jo tapahtua päivän aikana rinteessä, eikä sitä korjattu reilulla litrallakaan. Niimpä päätin vain lähinnä kuvailla kanssa-joogaajia. Vinkkinä: hot joogaa kannattaa harrastaa vain hyvin nesteytettynä, koska siinä hiki virtaa jos on jotain mitä virrata 🙂

Olli kävi lauantaina laskemisen lomassa KuruYogan studiolla myös vähän valokuvailemassa joogaavia Scandinavian Hunkseja.

Lähtöpäivän kunniaksi auringonpilkahdus.

Reissu oli siis onnistunut, ja erilainen! Seuraavassa postauksessa teemme vähän vielä yhteenvetoa joogan ja laskettelun yhteensovittamisesta. Kysyimme myös muutaman kysymyksen KuruYogan Susannalta, joten lisäämme joitakin asiantuntijankin aatoksia mukaan. Kuulemiin!

-Venla ja Olli

Ps. Muista Lumen lumoissa facebookissa ja instagramissa.

Avainsanat:
, , , ,

Kommentoi blogikirjoitusta

Jätä omat kommenttisi: Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään.
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *