valokuvat, video, Yleinen

Maastopyöräenduroa!

Julkaistu: 26.5.2015

Kuva: Kosti Koistinen

Kevät tuli, lumi suli, lumen alta esiin tuli – maastopyöräenduro! Joo kyllä se näin on, että tässä kaksipyöräharrastuksesssakin missä moottorina olen minä itse, pitää myös ottaa uusia askelia eteenpäin ja nyt se askel oli osallistuminen ensimmäiseen polkupyörkilpailuun ikuna!

Mainos, sisältö jatkuu alla
Mainos, sisältö jatkuu alla

Vaikkin Messilä ei ole kovin kovassa huudossa viime kesäisten hissisekoilujen osalta maastopyöräilijöiden keskuudessa, niin sieltähän tämä meikäläisen kilpaurheilu sai alkunsa. Nimittäin Santa Cruz enduroseries 2015 ensimmäinen SM-luokiteltu osakilpailu järjestettiin toissa viikonloppuna Messilän ja Tiirismaan metsien siimeksissä.

Messilä enduro

Meikäläinen vauhdikkaan näkösenä ainakin, Kuva: Jukka Tamminen

Maastopyöräendurossahan on pähkinänkuorissa idea sellainen, että ajetaan tietty reitti ja reitillä on alamäkipainotteisia erikoiskokeita, joilla mitataan niihin käytetty aika ja kokonaisaika ratkaisee sijoituksen, vähän niinkuin rallissa. Messilässä kun ei hissit pyöri fillaristeille niin kisa oli hissitön ja sitä myöden nousutkin suoritettiin lihasvoimin. Hissien toimiessa nousut tai ainakin suurin osa niistä hoidellaan käsitykseni mukaan konevoimin. Messilässä erikoiskokeita eli EK:ta ajettiin yhdeksän kipaletta, eli 3 ek:ta ajettiin kahteen kertaan ja yksi jopa kolmeen.

Messilä enduro

KäääK, DROPPI! Kuva: Kosti Koistinen

Itselläni tavoitteena oli päästä näin ekan kisan osalta maaliin hengissä ja yhtenä kappaleena, sama koskien myös kalustoa. Ja tavallaan tässä tuli onistuttuakin…

Kilpailun merkeissä heilahti koko viikonloppu hääräten Hollolan metsissä. Lauantaina nimittäin reenattiin pätkiä ja niiden haasteita sekä ajolinjoja koko päivä ja sunnuntaina sitten puolestaan n. 200 kilpailijan voimin suoritettiin sitten itse kilpailutapahtuma aamupäivästä alkaen. Alla videonäyte meikäläisen kilpailun toiselta kierrokselta, videossa siis kaikki pätkät viimeiseltä ajokerralta (ekaa pätkää gorpo leikkasi jostain syystä mutta ei anneta sen haitata):

Sen enempää kisan kulkua tässä jaarittelemaan, meikäläisen kisa meni omasta mielestä varsin mukavasti lukuunottamatta ensimmäistä pätkää, jossa nopeimmassa kohdassa rallattelin niin kovaa kuin nuppi kesti ja yks kaks edessä ajanut kaveri oli ropaamassa ketjujaan jotakuinkin reitillä tai sen läheisyydessä… Salamanopeasti päätin väistää jeppistä vasemmalta ja samalla pusikossa lähti fillari alta ja tuli rypäistyä kunnon pannut. Rytinässä ei sattunut mitään, mutta ylöspäästessäni huomasin että perhana eturengas oli pois vanteeltaan ja kaiken kukkuraksi ketjut olivat poikki. Eipä sitten muuta kun juosten ek maaliin ja n. 2minuuttia siinä tuli takkiin normaaliajoon verrattuna ja sijoitusten metsästys oli sillä selvä. Muutoin sain ajettua fillarin korjaamisen jäljiltä ehjän kisan ja hauskaa oli – sijoitus oli jotain 140 tms. mutta kuka niitä laskee =) Ja jatketaan kisailua Himoksella ennen juhannusta taas.

Poronpolku

Jorma avaamassa XC-kautta Lopella Poronpolun maisemissa.

Muutoin tässä on kelattu taas jo n. 700 polkukilometriä mettässä kasaan ja nautittu pyöräilyn ihanuudesta. Katsotaan jos palaillaan himoksen kisan jälkeen taas jonkun sortin raporttiin =)

Calpis

Meikäläinen loikka Kalpalinnassa wiiii!

SeitseminenVaimon kanssa tutustumassa Seitsemisen kansallispuiston fillarireitteihin

Seitseminen

Aina ei kotiin pääse heti – tällä kertaa oli kova tuuli katkaissut kotimatkan Seitsemisestä metsäautotiellä. Onneksi pelastuslaitos vapautti kiipeliin jääneet kaupunkilaiset pikaisesti.

 

Kommentoi blogikirjoitusta

  • anttihurskainen sanoo:

    Millaisia käyttökokemuksia teille kertynyt läskipyörästä? Plussat ja miinukset, uhka vai mahdollisuus?

    Vastaa

    • anttiR sanoo:

      Omalta osalta ehdoton mahdollisuus talvella, muutoin jää ajot ajamatta kylmän aikaan. Tosin itse en innostu kuivalla ja nopealla alustalla.
      Mutta taas vaimon mielestä läskipyörä on siistein ja hauskin fillari, oli alla millainen alusta tahansa.
      Pähkinän kuorissa pitoa on tautisesti, huoltovapaa lähes täysin jarrupaloja lukuunottamatt ja hyvä tekosyy olla vähän hitaampi. =)

      Vastaa

  • Jätä omat kommenttisi: Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään.
    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *